Sådan slipper udsatte og svage for tvungen digital post

Det kan lade sig gøre at slippe fri af tvungen digital post. Kommune har fundet løsningen, som gør det let for udsatte og svage borgere.

Siden 1. marts har borgere kunnet ansøge om at blive fritaget for digital post. Digitaliseringsstyrelsen anbefaler, at alle, der ønsker at blive fritaget for statens krav om digital post, skal møde personligt op på rådhuset – eller at de alternativt skal få en anden til at møde personligt op for dem. Den anbefaling har Rebild Kommune valgt at fortolke på sin helt egen måde.


- Det synes vi er alt for besværligt for borgerne, siger kommunaldirektør Jes Lunde.

Netop de borgere, der ønsker at blive fritaget står ofte med særlige udfordringer, og derfor risikerer kommunen helt at miste kommunikationen med disse borgere, hvis den digitale kontakt aldrig etableres. Så hellere hjælpe dem aktivt med at blive fritaget, fortæller kommunen.

- Vi ved jo, at mange ældre uden computer heller ikke har bil – og vi vil ikke i Rebild tvinge dem ud med bus og tog for at aflevere en blanket. Vi har derfor besluttet at hjemmehjælpen, medarbejderne på ældrecentrene, socialpsykiatrien og bibliotekerne er klar til at modtage blanketten, så de borgere, der opfylder betingelserne for at blive fritaget, kan blive det uden at skulle møde fysisk op på kommunen, siger Jes Lunde.


Anbefaler stadig digital løsning

Selvom kommunen nu aktivt hjælper nogle borgere med at blive fritaget er fokus stadig på at opfylde de generelle digitale mål og få borgerne til at bruge digital kommunikation. Kommunaldirektøren ønsker således at fremhæve, at den digitale postkasse er en god løsning og en stor fordel for alle, der har adgang til internettet. 

- Det gør det nemt at have samling på sine papirer, man får sin post hurtigere – og så er det en nem og sikker vej for kommunikationen mellem kommune og borger. Men det er også vigtigt for os at behandle de borgere godt, der stadig har behov for at modtage brevpost. Kommunen er til for borgerne, ikke omvendt. Derfor gør vi det nemt at blive fritaget uden at skulle stå i kø på rådhuset, slutter Jes Lunde, der er glad for at have fundet en mindre besværlig løsning for særligt den ældre gruppe af borgere i Rebild Kommune, siger Jes Lunde.

Ifølge Digitaliseringsstyrelsens opgørelser har godt 32.000 borgere pr 21. marts fået fritagelse for digitale post. Rebild kommune ligger i midterfeltet, mens kommunerne Albertslund, Helsingør, Tønder, Norddjurs, Høje-Taastrup, Varde og Horsens er de eneste, hvor foreløbig antallet af borgere, der er fritaget er lig nul. 

Omvendt har over 2 procent af borgerne i Skive, Struer, Guldborgsund og Søndeborg kommuner fået fritagelse. Se hele listen i vedhæftede pdf. 

 

Emneord: Digital post, Nemid, Digitalisering, Borgerservice, Udsatte, Svage grupper
DenOffentlige.dk på DenOffentlige.dk DenOffentlige.dk bidrager aktivt til information, videndeling og netværk for aktører i og omkring den offentlige sektor. DenOffentlige.dk har med konstant stigende bruger og læsertal erfaret im...
Aktivitet: Artikler: 1402 | Events: 31 | Kompetenceområder: 5

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE
Kommentarer
  • 03.04.14 Søren Nellemann
    god service

    Dejligt at Rebild Kommune stadig ønsker at give alle borgere en god service. Men fortæl det endelig ikke til produktivitetskommissionen.

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også