Sårbare børn sendes væk fra specialtilbud

Daginstitutioner og dagplejere passer et voksende antal børn med en diagnose. Svært for børnene.

Vuggestuer, børnehaver og dagplejemødre modtager et stigende antal børn med fysiske og psykiske handicap.

Ligesom folkeskolerne skal inkludere børn med særlige behov, gælder det samme for daginstitutioner og dagplejere.

En ny undersøgelse fra FOA blandt 400 dagplejere viser, at hver anden af de dagplejere, der arbejder med børn med særlige behov, vurderer, at de i dag har et barn i deres dagpleje, der tidligere ville have talt for to.

Det kan være for tidligt fødte eller børn med nedsat funktionsevne, som har brug for ekstra omsorg, opmærksomhed og støtte.

- Det kan virkelig være svært at stå med tre børn, der har brug for at komme ud og blive aktiveret samtidig med ét eller to, der skal trænes eller skærmes, siger Lis Rathkjen Nørbygaard, dagplejepædagog i Ringkøbing-Skjern Kommune, til Fagbladet FOA.

Her har politikerne netop vedtaget, at højst 10 dagplejebørn ad gangen skal kunne visiteres til dobbeltnormering. 

Det svarer til 1,3 procent af de 785 dagplejebørn i Ringkøbing-Skjern Kommune. Eller en ottendedel af de børn, som analysefirmaet Bureau 2000 tidligere har skønnet har behovet.

I Landsforeningen Autisme kontaktes formand Heidi Thamestrup af et stigende antal forældre fra hele landet, som er bekymrede, fordi kommunen har bestemt, at deres barn skal flyttes fra specialinstitution til enten en daginstitution eller en dagpleje.

Og uanset om barnet placeres det ene eller andet sted, er det ofte problematisk.

- I daginstitutionerne føler forældre ofte, at der er for mange børn, og derfor er der nogen, som foretrækker en dagpleje. De tænker, at det måske kan gå, hvis der kun er to-tre andre børn, siger Heidi Thamestrup til Ritzau.

Men ofte oplever forældrene, at dagplejeren mangler viden om autisme, og at den rådgivning, som kommunen yder, er utilstrækkelig eller direkte skadelig for barnet.

I pædagogernes landsforbund, Bupl, er der blandt medlemmerne en opfattelse af, at de har den ekspertise, der skal til for at inkludere børnene.

Eksempelvis viste en undersøgelse for nylig, at 81 procent af lederne mener, at de har adgang til den ekspertise, de har brug for.

Men viden er ikke nok, når det mange steder halter med de fysiske rammer og normeringen, siger næstformand Birgitte Conradsen:

- Hvis du som pædagog ikke kan komme til at bruge din viden, fordi der mangler personale, er vi lige vidt. Så får vi nedslidte pædagoger og forældre, der ikke synes, at der arbejdes optimalt med deres børn, siger Birgitte Conradsen.

Den rammer ikke kun de børn, der skal inkluderes, men hele børnegruppen.

- Når børn med særlige behov ikke får den støtte, de har brug for, bliver de utrygge og urolige, og det kan ikke undgå at smitte af på de andre børn, siger Birgitte Conradsen.

/ritzau/

Emneord: Dagpleje, Daginstitutioner, Diagnose, Inklusion
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også