Foto: Thomas Tolstrup

Savnes: Mere disciplin og straf i skolen

Velfærd

02/02/2014 15:59

Undervisningsminister erkender, at folkeskolen ikke har løst opgaven med at få ro og disciplin godt nok.

Uro og mangel på disciplin er et alt for stort problem i folkeskolen. Det siger flere uddannelsesforskere og undervisningsminister Christine Antorini (S), der alle mener, at der er brug for nye strategier for at komme problemet til livs.

Det skriver Politiken søndag.

Løsningen er ifølge professor i pædagogik ved Aarhus Universitet Niels Egelund at straffe uvorne skoleelever mere – blandt andet med eftersidninger og bortvisninger.

- Der er brug for, at man i højere grad markerer over for nogle elever, at deres adfærd er helt uacceptabel.

- Efter min mening er mulighederne, man har for at straffe eleverne, for få og små. Det gør, at man i dag ser nogle adfærdsformer i skolen, som er helt utilstedelige, og som det er svært at gribe ind over for, siger Niels Egelund.

I år fejrer folkeskolen 200-års jubilæum. I langt de fleste af årene har lærerne haft mulighed for at straffe børn fysisk med for eksempel spanskrør.

I dag er fysisk afstraffelse forbudt, men loven giver skoleledere flere forskellige muligheder for at uddele kontante sanktioner.

Der findes ingen opgørelser over, hvor mange skolebørn, der får eftersidninger eller bliver bortvist, men ifølge både skoleledere, lærere og forskere bliver sanktionerne kun brugt i meget lille omfang.

Christine Antorini erkender, at folkeskolen ikke har løst opgaven med at få ro og disciplin ind i klasserne godt nok.

- Man har nok været lidt håndsky i forhold til, hvor konsekvent man har signaleret nødvendigheden af ro og orden, men det er altså nødvendigt. Det er dog ikke et mål i sig selv, at der bruges masser af sanktioner, siger hun.

/ritzau/

 

Mest Læste

Annonce