"Mange borgere foretrækker at bruge selvbetjening om aftenen eller i weekenden, når de har fri fra arbejde eller uddannelse. Og derfor tilbyder vi selvfølgelig også hjælp uden for kommunens normale åbningstid," siger borgmester Steen Vindum.

Silkeborg hjælper nordjyske kommuner med digital selvbetjening

Silkeborg Kommune er i dag med i Den Digitale Hotline, som hjælper borgerne i de 19 midtjyske kommuner med digital selvbetjening. Hotline er blevet en så stor succes, at de 19 midtjyske kommuner nu udvider servicen til de 11 kommuner i Nordjylland. Dermed bliver hotlinen et tilbud til næsten 1,9 mio. borgere.

Hvis borgerne ringer på tlf. 70 20 00 00, får de en borgerservicemedarbejder i røret, som vejleder om, hvordan de trygt og sikkert kan bruge selvbetjening på kommunernes hjemmesider, f.eks. melde flytning, udfylde en byggeansøgning eller sende med Digital Post.

- På tværs af kommunerne har vi alle et stort fokus på de digitale muligheder, og vi vil gøre det så let som muligt for borgerne at bruge digital selvbetjening. Derfor har vi etableret en fælles kommunal hotline, hvor borgerne kan ringe og få vejledning de fleste dage og aftener om ugen. Jeg er glad for, at vi nu kobler de nordjyske kommuner på, så vi har et endnu stærkere kommunalt tilbud. Det er til gavn for borgerne og det er med til at sikre kommunale arbejdspladser rundt om i landet, siger borgmester Steen Vindum.

Læs også: Digital post samlede Greve Kommune

Det offentlige tilbyder en bred vifte af digitale muligheder, og mange borgere har brug for lidt hjælp, når de forsøger sig med digital selvbetjening eller Digital Post. Den hjælp kan de få hos Den Digitale Hotline – også uden for kommunens normale åbningstid. Den Digitale Hotline er åben mandag-torsdag kl. 9-21, fredag kl. 9–17 og søndag kl. 17–21.

- Mange borgere foretrækker at bruge selvbetjening om aftenen eller i weekenden, når de har fri fra arbejde eller uddannelse. Og derfor tilbyder vi selvfølgelig også hjælp uden for kommunens normale åbningstid, fortsætter Steen Vindum


Ud over at hjælpe den enkelte borger, hjælper Den Digitale Hotline også kommunerne med at opfylde Regeringens mål om, at 80 pct. af al kommunikation mellem borgere og det offentlige foregår digitalt fra 2015.

- Både i Silkeborg og i andre kommuner arbejder vi hårdt på at flytte flere borgere over på vores digitale services. Det gør vi, fordi Regeringen forventer det af os, fordi det er bedre borgerservice og fordi det er langt billigere for kommunen, når borgerne bruger digitale selvbetjeningsløsninger i stedet for f.eks. at kontakte os personligt eller sende et brev. Den Digitale Hotline er et vigtigt værktøj til at hjælpe borgerne med at blive mere fortrolige med de digitale løsninger og Digital Post, forklarer Job- og borgerservicechef Michael Maaløe

Den Digitale Hotline er bemandes med medarbejdere fra de midt- og nordjyske kommuner. En borger fra Silkeborg kan derfor få hjælp fra en medarbejder fra Hjørring. Ud over at møde en nordjysk dialekt vil det ikke betyde noget for borgeren, da alle medarbejderne i hotlinen er uddannede i at vejlede på tværs af kommunernes selvbetjeningsløsninger.

Emneord: Digitalisering, Kommunal kommunikation, Kommunikation, Digital post
Silkeborg Kommune på DenOffentlige.dk Silkeborg Kommune
Aktivitet: Artikler: 31 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også