Skoleleder: Høreværn er en del af moderne undervisning

Undervisningsmetoderne har ændret sig, og høreværn kan være et nødvendigt redskab, mener Skolelederforeningen.

Lydafskærmende høreværn bliver brugt mere og mere, når skoleelever skal forsøge at koncentrere sig i klasseværelset.

Høreværnene bliver dog ikke brugt af nød, fordi der er for meget larm og støj i klasseværelset, men fordi det er et praktisk redskab i et moderne undervisningslokale. 

Det forklarer Skolelederforeningens formand, Claus Hjortdal, over for Ritzau.

- Børn lærer på mange måder, og lærerne skal undervisningsdifferentiere. Selv om der arbejdes inden for samme emne, sidder nogle stille og læser en svær tekst og har brug for høreværn, fordi andre sidder i gruppearbejde og har brug for at diskutere sig frem.

- I nogle tilfælde kan det at tage høreværn på fremme læringen, siger Claus Hjortdal.

Værktøjsvirksomheden Engrospriser ApS har ifølge Politiken oplevet et salgsboom af børnehøreværn og alene i 2013 og 2014 solgt knap 10.000 af dem til både skoler og privat til forældre.

I lørdagsavisen får den stigende brug af høreværn kritik af Ole Juhl, der er centerleder på Dansk Center for Undervisningsmiljø. Han kalder høreværnene for en pædagogisk falliterklæring og en symptombehandling på støj i klasserne.

Den kritik giver Claus Hjortdal ikke meget for.

- Hvis man vælger at tro på, at læring handler om, at der står en lærer oppe ved tavlen og snakker til børnene hele tiden, og der så er for meget uro, så nogle må have høreværn på, så har han jo ret.

- Men eleverne sidder jo netop ikke med dem på, når læreren har klasseundervisning, siger han.

Den forklaring kalder Danske Skoleelevers formand, Miranda Wernay Dagsson, for en dårlig undskyldning. Hun peger i stedet i retning af lærerne, som skal blive bedre til at håndtere støj i klasselokalerne.

- Jeg synes ikke nødvendigvis, det skal være mere kæft, trit og retning, men lærerne skal være bedre rustet til klasseledelse, så de kan få eleverne til at arbejde med deres opgaver og være koncentreret i timerne, siger Miranda Wernay Dagsson.

Og selv om høreværnssalget er steget, er det ikke et emne, der har fyldt meget hos Skolelederforeningen.

- Vi har ikke modtaget nogle henvendelser om brugen af høreværn som arbejdsredskab, så jeg vil ikke sige, at det er en pædagogisk trend, siger Claus Hjortdal.

/ritzau/

Emneord: Skoleledere, Lærere, Undervisning, Folkeskole
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE
Kommentarer
  • 15.04.14 Betina Duedal
    Høreværn ... Et pædagogisk fif :)

    Hvordan kan det være en rolig undskyldning at anvende høreværn og dermed skabe gode undervisningsmiljøer for flere børn? At anvende høreværn i undervisningssammenhænge er en fantastisk god måde at tage hensyn til mange forskellige elevers meget forskellige tilgange til undervisning.
    På den måde bliver der i samme rum bedre plads til både gøre, røre, lytte og se -elever. Optimalt kunne hvert hold af elever, der skal arbejde med det samme (og jeg tænker ikke nødvendigvis på den klasseopdelte skole ...) have flere forskellige rum til rådighed ... Rum, der tilgodeser det barn, der har brug for at bevæge sig, et rum til børn, der gerne vil lytte og tale om opgaven osv.
    At forestille sig børn, der sidder stille og lytter til en lærer, der underviser er en forældet måde at tænke undervisning på og giver i den sidste ende et minimalt udbytte. Opfattelsen af klasserumsledelse er helt misforstået - jeg bliver helt bekymret, hvis den generelle definition af klasserumsledelse er, at eleverne skal være stille, så de kan høre og koncentrere sig om, hvad læreren siger ...

  • 14.04.14 Bente Stenfalk
    Høreværn.. tja, hvorfor ikke?

    Høreværn, tja.. hvorfor ikke? Mit barn led ved al den larm, der var i skolen.. Vi efterspurgte et stille-rum, hvor man kunne være i frikvartererne, men det kunne slet ikke lade sig gøre.. man var tvunget til at høre på ti forskellige mobiltelefoner, som spillede hver sit musikstykke.. på biblioteket sad drenge og råbte og spillede PC-spil.. Når der var regneprøve, var der ideligt en dreng, som snakkede, totalt umulig at standse.. så mit barn ville have været glad for høreværn.. men det var ikke moderne for 5 år siden. Derfor skiftede hun skole til privatskole..

  • 14.04.14 Mie Guldbæk Brøns
    moderne undervisning

    Måske vi skulle til at komme væk fra de klasseværelser! De er kun gode til en ting

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også