Skolereform får lærere til at genoverveje karrieren

Den kommende folkeskolereform får nu flere og flere fynske lærere til at overveje, om de overhovedet vil være lærere i fremtiden. Det fortæller tillidsmænd, lærere og lærerkredse til DR Fyn.

Folkeskolereformen træder i kraft efter sommerferien og betyder blandt andet, at lærerne skal være på skolen i hele deres arbejdstid.

Og det er langt fra det lærerjob, de kender i dag, fortæller Peter Ollendorf fra Nordfyns Lærerforening.

- Vi har ikke tidligere haft så mange henvendelser om pensionsberegninger, som vi har nu. Der er flere, som overvejer, om den nye måde at drive skole på er noget for dem, siger Peter Ollendorf til DR Fyn.

Formanden for Vends Herreds Lærerkreds i Middelfart, Mads Alnor oplever også, at flere lærere end tidligere overvejer pension.

- Der er ingen tvivl om, at det var ikke på denne måde, at man havde forestillet sig at udøve sin lærergerning. Hos os ligesom i mange andre lærerkredse får vi rigtig mange henvendelser.

I Middelfart ærgrer formanden for skoleudvalget i Middelfart, Johannes Lundsfryd, sig over, at frustrationen hos lærerne er så høj. Han forstår det godt, men håber, at lærerne også vil se muligheder i bedre arbejdsmuligheder bedre, når først den bliver til virkelighed.

- Når de står med eleverne, er jeg sikker på, at skolelærerne er dybt professionelle og engagerede og vil se de muligheder, der ligger i skolereformen.

Og i det hele taget frygter mange yngre lærere for familielivet, når de nu skal til at være på skolen i hele arbejdstiden. Det fortæller fællestillidsrepræsentant i Kerteminde Kommune, Lisbeth Blichfeldt.

- Især småbørnsfamilier synes, at det kommer til at have omkostninger for at skulle være mere på skolen. Man kan ikke hente sine børn, som man har gjort før og være sammen med dem på samme måde.

Emneord: Folkeskole, Folkeskolereformen, Lærerforeningen, Peter Ollendorf, Folkeskolelærere
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE
Kommentarer
  • 02.02.14 michael ellegaard
    Lærere overvejer pension

    Det er nemt at forstå, at ændringer i ens arbejdsliv har stor betydningsværdig for de fleste mennesker, og derfor ikke føles behageligt, når denne udvides eller ændres. Det er også utilfredsstillende, at tage en uddannelse med forventninger om en arbejdstidsfordeling, som så bliver ændret så markant netop som man påbegynder sin aktive lærekarriere.
    Men det er, som at købe et hus på "toppen", simpelt "bad luck", da de desværre netop er færdiguddannet i en tid, som virkelig kræver dybdegående reformer på folkeskoleområdet.
    Men friheden kan arbejdes tilbage, som jeg ser det. Pædagogisk videnskabeligt solidt forankret kan danske lærere være med til at skabe og udvikle en folkeskole med højniveau digitalt baseret undervisningsmateriale i alle grundfagene. Danske lærere har kompetencerne indenfor deres linjefag, didatik og pædagogik, de skal bare afspilles på nogle andre instrumenter.
    Højniveau undervisningsmateriale, som er gennemtænkt og validerbar vil kunne blive til et kæmpe kommende eksporteventyr for Danmark.

    Fremtidens (burde have været nutidens) skole er uden bøger, faghæfter, kladdehæfter og A4 ark. Tidens software og IT teknologi findes til at overtage store dele af både den faglige undervisning og tilmed den løbende statusregistrering omkring elevens fremmøde, aktivitet og faglige standpunkt.
    En lærer skal fremover mere være en coach, tutor eller mentor, og mere guide, vejlede og motivere eleverne i deres daglige arbejde, som er oprullet på elevens kode på computeren. Voicerecall, Oversæt, 3D-animation, Eyeball-tracking er kun en lille del af alle de digitale værktøjer, der findes allerede nu.
    Men hvem tør at droppe fyldepennen og gå det fulde skridt videre. Det må tydeligt for enhver være den eneste vej frem for folkeskolen.

    Ideen skal udvikles, men lad tankerne summe lidt..........

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også