Socialt bedrageri: Kontrolenhed har ingen viden om egen effekt

I de seneste to år har Udbetaling Danmarks krævet over 120 millioner kroner tilbage fra borgere, der har fået ydelser uretmæssigt. Myndigheden ved ikke om pengene bliver betalt tilbage.

66,9 millioner kroner. Så mange penge krævede Udbetaling Danmark sidste år tilbage fra borgere, der havde fået udbetalt for meget i førtidspension, folkepension, boligstøtte, barsels-dagpenge og andre ydelser.

Det skriver Fagbladet 3F.

I 2016 var tilbagebetalingskravet over 54 millioner kroner, men Udbetaling Danmark kan ikke redegøre for, hvor mange af pengene der kommer retur fra kontrolsagerne.

- Det er absurd, siger Jesper Lund, der er formand for IT-Politisk Forening.

Læs om socialkrisen

Vi har skrevet om sygdomsramte og klemte borgere i systemet gennem lang tid.

Læs vores tema om socialkrisen, hvor en lang række artikler er samlet. 

Han undrer sig over, at en offentlig myndighed, der holder øje med socialt bedrageri og har adgang til data på cirka tre millioner danskere, ikke har et overblik over, hvor mange penge, den får krævet ind, hvis borgerne har snydt, eller der er sket fejl i udbetalingerne.

- Det burde det være nemt at et overblik, men det virker som om, at Udbetaling Danmark er mere interesseret i at lave statistikker til politikerne, der kan føre til, at man får flere beføjelser til at overvåge folk, siger Jesper Lund.

- Fremfor mere overvågning burde man måske sikre et mere effektiv system til inddrivelse af pengene, siger han.

Afdelingschef i Udbetaling Danmark, Dorte Frykman Andersen, oplyser i et skriftligt svar til Fagbladet 3F, at det er svært at opgøre præcist, hvor stor en del af tilbagebetalingskravet, Udbetaling Danmark rent faktisk får ind for de enkelte år.

- En del af beløbet opkræves direkte af Udbetaling Danmark, en del videresendes til SKAT. Desuden tilbyder vi afdragsordninger, heraf en del med flere års løbetid, da der i sagens natur ofte er tale om personer med en lav indkomst, udtaler Dorte Frykman Andersen.

- Selvfølgelig arbejder vi målrettet for at få pengene ind igen. Det er dog mindst lige så vigtigt, at vi hurtigst muligt får stoppet forkerte ydelsesudbetalinger. Det er vores pligt at sikre, at ydelserne går til de rigtige, og at borgerne ikke bliver mødt af tilbagebetalingskrav, udtaler hun.

Vicedirektør i den juridiske tænketank Justitia, Birgitte Arent Eiriksson, mener ikke, at kontrollen står mål med udbyttet.

- Når man på denne måde går ind og masseovervåger borgerne, og den økonomiske gevinst tilsyneladende er så lille, kan man godt stille stille spørgsmål ved, om kontrollen opfylder betingelserne for at gøre indgreb i borgernes ret til privatliv, herunder særligt, om nødvendigheden og proportionaliteten i kontrollen, siger hun.

Udbetaling Danmarks kontrolafdeling har 37 medarbejdere, der udfører en manuel kontrol af sagerne. Hvad det koster om året at kontrollere borgerne og forsøge at få folk, der har fået udbetalt forkerte ydelser, til at betale pengene tilbage, har udbetaling Danmark ikke tal på.

- Administrationsomkostningerne til kontrol kan ikke opgøres samlet, da der både udføres kontrol i de afdelinger, der behandler de enkelte ydelser, og i specialiserede enheder, udtaler afdelingschef Dorte Frykman Andersen i sit svar til Fagbladet 3F.

Emneord: Socialt bedrageri, Tilbagebetaling, Udbetaling Danmark, 070918
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1828 | Events: 7 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også