Stærkere erhvervsuddannelser med kvalificerede lærere

Erhvervsskolelærere bliver dygtige undervisere gennem diplomuddannelse - og styrker skolernes attraktivitet

At løfte erhvervsuddannelsessektoren, så uddannelserne bliver mere attraktive for de unge. Det er et vigtigt uddannelsespolitisk mål, som stort set hele folketinget står bag.

Mangel på faglig arbejdskraft har gennem flere år været et voksende problem, og flere års indsatser for at uddanne flere unge til faglærte har ikke sat store spor. 2018 viste en lille stigning i ansøgertallet til erhvervsuddannelser i 2018, men der skal meget mere til, hvis danske virksomheder skal have nok faglærte arbejdere til forventede arbejdskraftbehov.

Erhvervsskolelærere skal opkvalificeres

En indsats for at styrke erhvervsuddannelsernes attraktivitet for de unge er at kvalificere skolernes pædagogiske arbejde.

Mediefællesskabet DenOffentlige

DenOffentlige bliver skabt sammen med dig, der tager medansvar for samfundets udvikling. Vi kalder os for et mediefællesskab og du kan være med. Bliv medlem af fællesskabet og vær med til at præge samfundets udvikling gennem debat, videndeling, cases og nyheder. Kontakt os for at høre mere.

Du kan læse endnu mere om hvordan vi virker her.

Diplomuddannelse i erhvervspædagogik spiller en vigtig rolle som den uddannelse, erhvervsskolelærere skal gennemføre for at løfte skolernes pædagogik.

Eleverne skal møde udfordrende, moderne og engagerende undervisningsmiljøer på danske erhvervsskoler.

Diplomuddannet faglærer med topkarakter

Morten Boros, fra Kold College, har med sin diplomuddannelse i erhvervspædagogik fået nye redskaber til at motivere eleverne til at benytte digitale teknologier.

Kokken Morten Boros, der underviser kokkeelever på Kold College, kan i dag fremvise bevis for sin Diplomuddannelse i erhvervspædagogik - med topkarakterer.

Men for ham er karaktererne det mindste. Vigtigst er det personlige og faglige udbytte, som uddannelsen har betydet.

Kokken har fundet den gode pædagogiske opskrift

– Jeg er blevet en meget bedre lærer, siger Morten Boros efter endt diplomuddannelse i Erhvervspædagogik.

– Min kokkefaglighed har jeg altid haft 100 procent styr på. Nu har jeg fået pædagogiske teorier ind under huden, og jeg har lært, hvordan jeg forbedrer min undervisning gennem digitale teknologier, siger Morten Boros.

Undervisning skal skabe motivation

Det pædagogiske først. Morten Boros har fundet ud af, hvordan han skaber større motivation blandt eleverne – særligt de elever, som ikke trives.

– Når et nyt hold starter, er der mange elever, som er usikre på egne evner og mangler tro på sig selv. Diplomuddannelsen har styrket min evne til at forstå deres udgangspunkt og give dem opgaver tilpasset deres niveau, siger Morten Boros og uddyber:

– Resultatet er, at eleverne får succesoplevelser, som giver dem selvtillid og dermed kommer de ind på en positiv læringsvej, hvor de er motiverede.

Digitale teknologier kan inddrages bedre i erhvervsskolers undervisning

I sit afgangsprojekt har Morten Boros undersøgt, hvordan digitale teknologier generelt bliver anvendt i undervisningen på landets erhvervsskoler.

Nu har jeg fået pædagogiske teorier ind under huden, og jeg har lært, hvordan jeg forbedrer min undervisning gennem digitale teknologi

– Der er et kæmpe potentiale, som slet ikke bliver udnyttet. Mange steder har skolerne dyre teknologier, men lærerne mangler digitale kompetencer og tid til at anvende dem, siger Morten Boros.

Undervisningen kombineres med videoforberedelse i flip-learning

For ham personligt har diplomuddannelsen været lidt af en digital øjenåbner. Nu foregår en del af hans undervisning som såkaldt flip-learning, hvor eleverne på forhånd modtager undervisning på video.

– På den måde kan vi bruge den fælles undervisning til, at eleverne arbejder med det stof, som er gennemgået på forhånd via skærm. Det fremmer tydeligt læringen, siger han.

Læs mere

Kokken har fundet den gode pædagogiske vej

1 % stigning i ansøgertal til erhvervsuddannelser

Diplomuddannelse i erhvervspædagogik

Emneord: 150818, Erhvervsuddannelsesreform, Erhvervsuddannelser, Diplomuddannelser, University College Lillebælt, Ungdomsuddannelser
UCL på DenOffentlige.dk UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole tilbyder uddannelser og bidrager til udvikling inden for pædagogik, sundhed, sociale fag, teknologi og business.  
Aktivitet: Artikler: 16 | Events: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også