Mere frihed til at planlægge uddannelserne på erhvervsskolerne, foreslår undervisningsministeren. Her er det EUC Nordvest i København.

Større frihed skal få flere til at vælge erhvervsskolerne

Infrastruktur

26/09/2017 21:28

Nick Allentoft

Som et forsøg vil undervisningsministeren give de enkelte erhvervsskoler bedre mulighed for selv at tilrettelægge deres uddannelser.

Uddannelsen til elektriker, murer eller tømrer skal gøres mere spændende. Derfor giver undervisningsminister Merete Riisager (LA) nu som et forsøg erhvervsskolerne mere frihed til selv at tilrettelægge uddannelserne, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten onsdag.

Forsøget vil give skolerne mulighed for at lade eleverne veksle hyppigere mellem praktikophold og undervisning - samt at gennemføre andre tiltag for at styrke f.eks. studiemiljøet.
»De praktisk faglige uddannelser skal trives, vokse og udvikle sig, sådan at flere unge får lyst til at tage dem. Uddannelserne giver rigtig mange muligheder for de unge både i forhold til arbejde og videreuddannelse, men der er åbenbart noget ved rammerne, der gør, at nogle af de unge, der ville have godt af at vælge sådan en uddannelse, ikke vælger den i dag,« siger Merete Riisager.
Det er hensigten, at de enkelte skoler selv skal søge Undervisningsministeriet om tilladelse til de forsøg, som de vil afprøve. Uden at have lagt sig fast på en præcis model er Michael Johansson, direktør på Techcollege i Aalborg, parat til at gribe muligheden. 
I dag går eleverne på Techcollege og andre erhvervsskoler først på et grundforløb på skolen i et år. Derefter er han eller hun i tre år i praktik i en virksomhed - typisk afløst af forløb med undervisning i ti uger. Michael Johansson mener, at det er en god idé, at elever i praktik ugentligt arbejder f.eks. fire dage i en virksomhed og har en dag på skolen. En model, som man har i Schweiz.
» I dag når man ikke at få et tæt forhold mellem skole og virksomhed, og eleverne når heller ikke at få det gode sociale miljø, som unge mennesker har brug for. Hvis man kan lave en hyppigere frekvens for skolebesøg, så vil man kunne holde fastholde det sociale miljø, som man har fået bygget op i det første år, eleverne er på skolen,« siger Michael Johansson. 

Mest Læste

Annonce