Overgangen til digital kommunikation har dels haft til formål at sikre borgere og virksomheder en fleksibel og tidssvarende service, dels at skabe en mere omkostningseffektiv offentlig sektor.
Arbejdet med at realisere målsætningerne har handlet om at erstatte breve fra myndighederne med forsendelser via Digital Post samt at afskaffe blanketter og formularer til fordel for digitale selvbetjeningsløsninger.
Digitalisering - temaside
Danmark er under digitalisering. Følg med i udviklingen på vores tema-side her.
Mangler dine budskaber? Så bliv udgiver på DenOffentlige. Skriv til os.
Målsætningerne
Digitaliseringen af kommunikation med myndighederne er foregået i to spor:
-
Obligatorisk Digital Post
Målsætningen på borgerområdet var, at 80 pct. af de digitalisérbare breve fra myndighederne ved udgangen af 2015 sendes og modtages digitalt. På virksomhedsområdet var målet, at alle digitalisérbare breve som hovedregel sendes og modtages digitalt.
-
Obligatorisk digital selvbetjening på 89 områder
Målet var, at 80 pct. af alle ansøgninger, anmeldelser mv. fra borgerne til myndighederne på 89 udvalgte serviceområder gennemføres ved hjælp af digital selvbetjening ved udgangen af 2015.
Myndighedernes indsats for at styrke den digitale kommunikation pågår stadig. Tal for de første måneder af 2016 viser en fortsat stigning i antallet af breve, som myndighederne sender via Digital Post. På den baggrund vurderes Digital Posts andel, selv ved et konservativt skøn, pr. medio april 2016 at udgøre mere end 79 pct. af myndighedernes mængde af digitalisérbare forsendelser.
Resultaterne for digital selvbetjening vil i efteråret 2016 blive suppleret med en opgørelse af digitaliseringsgraden på de yderligere ca. 20 områder, som overgik til obligatorisk digital selvbetjening den 1. december 2015.