Kør hele vejen for ren luft i København

Bæredygtighed

08/2/13 11:11

Dansk Elbil Alliance

Trængselskommissionen fremlagde i dag deres idékatalog, der skal bidrage til at løse trængselsproblemerne i hovedstadsområdet. Kataloget indeholder mange gode initiativer, som i en overgangsperiode kan udnyttes endnu mere, mener Dansk Elbil Alliance. Lær af Norge, lyder rådet.

Det var et bugnende idékatalog som Trængselskommissionen åbnede op for i dag. Blandt forslagene til at komme trængsel til livs og skabe renere luft i hovedstadsområdet en række gode tiltag. Udbredelse af el-, brint og gasbiler via en forsøgsordning, afskaffelse af kørselsgodtgørelse og befordringsfradrag, udvidelse af eksisterende miljøzoner til at omfatte person- og varebiler, mulighed for taxaer i busbanerne og bedre delebilsordninger.

Men de mange gode ideer i kataloget burde trædes helt igennem, mener Dansk Elbil Alliance. De ser mange muligheder for, at udvide en række af tiltagene i en overgangsordning med fokus på de konkrete udfordringer, som elbilerne og den øvrige grønne transport kan løse i forhold til trængsel og forurening:
-Se blot mod Norge og lær af dem. Her har de gjort noget ved problemer med støj og forurening ved f.eks. at tillade, at elbiler kører i busbanen. Det og flere andre tiltag har betydet, at de har skabt mindre forurening og et velfungerende marked for elbiler, så der i dag er omkring 10.000 elbiler på de norske veje. Derfor kan de gode tanker fra Trængselskommissionen med fordel blive koblet med erfaringerne fra nord, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Ifølge Lærke Flader, ville det være naturligt, hvis idékataloget i endnu højere grad fokuserer på, hvordan elbiler og andre grønne transportteknologier kan gå ind og bidrage til at fjerne unødig trængsel, støj og forurening i bybilledet.

-Der er ingen tvivl om, at elbiler vil kunne reducere både støj og forurening i storbyen. Når ideerne skal føres ud i livet, er det oplagt at køre hele vejen med nye initiativer. Lad elbilerne blive en del af tiltagene i en overgangsperiode. Hvis man eksempelvis i en årrække åbner busbanerne, og fastholder befordringsfradraget for elbiler, så vil det være et vigtig skub i den rigtige retning, siger Lærke Flader
Hun anbefaler også, at man giver tilskud til elbiler, der bruges som delebiler, og at man indfører en teknologibaseret registreringsafgift i stedet for den nuværende grønne registreringsafgift i tråd med Dansk Elbil Alliances samlede forslag til en ny bilbeskatning.

I august 2013 skal kommissionen aflevere et forslag til en samlet strategi. Trængselskommissionen består af 28 medlemmer, hvor forskere, erhvervsliv, kommuner og regioner, og trafik- og miljøorganisationer er repræsenteret.

Du kan læse Trængselskommissionens idekatalog til trafikministeren her.

Du kan læse Dansk Elbil Alliances forslag til ny bilbeskatning her.

For yderligere kommentarer kontakt Lærke Flader, Branchechef - Dansk Elbil Alliance på 22 75 04 15

Tilmeld nyhedsbrev

Mest Læste

Annonce