Medicinen virker ikke længere. Offentligheden har udviklet resistens. En stigende andel af befolkningen orker ikke længere det meningsløse mummespil, der kører på repeat på alle medieplatforme.
Om Adam Jørgensen
Derfor er flere af medierådgivningens dogmer døde. "Sig sandheden, men der er ingen grund til at rutte med den", har det heddet i en længere årrække. Denne teknik er ikke længere gangbar. Det usagte tager fokus og transformerer den indøvede sandhed til at fremstå som usandhed. Når Lars Løkke fx gentager at "Tøjet er betalt", så virker det ikke tilstrækkelig troværdigt i dag.
Dernæst gennemhuller affæren den udbredte og opportune forestilling om, at sandheden er hvad den sejrende diskurs udsiger. At det ikke så meget handler om hvad vi gør, men mere om hvad vi siger - blot vi siger det på en overbevisende og positiv måde.
Denne forestilling, om at ordet konstruerer virkeligheden, er kommet til kort. For i tilfældet med habitter, underbukser og skat kan Lars Løkke ikke tale sig til en sejrende diskurs. Kun fremlæggelse af fysisk eksisterende dokumentation kan bringe troværdigheden flot.
Læs også denne fra Adam Jørgensen: Når kommunerne gør borgerne vrede
Dette gælder uanset om Lars Løkke også i denne omgang klarer skærene og fortsætter som Venstres formand. I dag er mediekriserne nemlig kun tilsyneladende overvundne, når stormen lægger sig. For de ligger indlejret i informationsdatabaserne klar til at poppe op ved først givne lejlighed.
Derfor bør feltet for god medierådgivning udvides, sådan at ydelsen omfatter, at hjælpe klienten med "at lære af erfaring". Det kan den interne spindoktor ikke så godt håndtere på grund af de i organisationen eksisterende magtrelationer.