Meget stort potentiale for konkurrence om offentlige opgaver

18/12/2012 13:52

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Offentlige myndigheder kan høste betydelige gevinster ved at skabe mere og bedre konkurrence om offentlige opgaver. Mange flere opgaver kan sendes i udbud. Og indkøberne kan blive endnu bedre til at sikre, at der er konkurrence ved udbud.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen offentliggør i dag ”Status for offentlig konkurrence 2012”. Konkurrence om de offentlige opgaver kan give betydelige gevinster i form af mere effektive løsninger, højere kvalitet og nytænkning i den offentlige sektor.

Staten, regionerne og kommunerne udbyder i dag kun omkring en fjerdedel af de opgaver, som er egnede.

Der er meget store forskelle kommunerne imellem. De ti kommuner, der udbyder flest opgaver, udbyder i gennemsnit 32 procent af de opgaver, der er egnet. De ti kommuner i bunden af listen udbyder i gennemsnit 20 procent af de egnede opgaver.

Læs også: FOA - Regeringen på tynd is med konkurrence

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens dialog med kommunerne viser, at de kan blive bedre til at skabe konkurrence om opgaverne, end de er i dag. Kommunerne kan opnå store gevinster, for eksempel ved i højere grad at fokusere på at skabe konkurrence og i mindre grad på detaljerne i udbudsreglerne.

Direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing, siger:

”Der er et stort potentiale for at høste yderligere gevinster ved at udbyde offentlige opgaver. De offentlige myndigheder kan især sætte ind på to områder. De kan blive bedre til at sikre sig, at konkurrencen er skarp i hvert enkelt udbud, og de kan udbyde flere opgaver end i dag.”

”Der er mange forklaringer på, at der stadig er et stort uudnyttet potentiale. Komplicerede regler og frygt for klagesager spiller uden tvivl en vigtig rolle. Derfor arbejder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen målrettet for at gøre det let og billigt at udbyde flere opgaver."

Læs ”Status for offentlig konkurrence 2012” 

Mest Læste

Annonce