Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Drikker du kaffe? En rigtig god og en rigtig dårlig virkning, det har på dig

Sundhed

07/06/2024 15:00

J. Bøgen

Hvor mange kopper drikker du om dagen?

En grundig ny undersøgelse, der så på sundhedseffekterne af kaffeforbrug, fandt gode nyheder og dårlige nyheder for kaffeelskere.

Forskningen viste, at kaffe har slående effekter på det fysiske aktivitetsniveau, hvilket får folk til at bevæge sig mere, idet de i gennemsnit tager 1.000 ekstra skridt om dagen - et markant løft i aktiviteten, der kan være med til at forklare, hvorfor kaffeforbrug længe har været forbundet med et bedre helbred.

Men undersøgelsen, som er offentliggjort i New England Journal of Medicine, fandt nogle ulemper ved en daglig kop. Den viste, at folk mistede omkring 36 minutters nattesøvn på dage, hvor de drak kaffe - og jo mere kaffe de drak, jo mindre sov de.

Forskningen så også på kaffes effekt på hjertebanken, en relativt almindelig oplevelse for sunde kaffedrikkere. Undersøgelsen viste, at hos raske mænd og kvinder forårsagede kaffe ikke en almindelig type hjertebanken kendt som for tidlige atrielle sammentrækninger, selvom nogle sundhedsmyndigheder har advaret om, at dette kan være en bivirkning ved at drikke kaffe.

Men kaffeforbrug kan føre til en stigning i en anden type hjertebanken, kendt som for tidlige ventrikulære sammentrækninger. Disse ekstra eller uregelmæssige hjerteslag er ret almindelige og godartede. Næsten alle oplever dem af og til, og selvom de kan gøre en nervøs, hvis man oplever dem, siger de fleste eksperter, at de normalt ikke giver anledning til bekymring hos raske mennesker.

Resultaterne tyder på, at kaffens sundhedseffekt er komplekse. Selvom kaffe er gavnligt for mange mennesker og kan sænke risikoen for kroniske sygdomme og måske endda forlænge din levetid, kan det også forstyrre din søvn og kan forårsage nogle hjertebanken.

"Virkeligheden er, at kaffe ikke kun er godt eller kun dårligt - det har forskellige virkninger," sagde Gregory M. Marcus, forfatter til undersøgelsen og professor i medicin i afdelingen for kardiologi ved University of California i San Francisco.

"Generelt tyder denne undersøgelse på, at kaffeforbrug næsten helt sikkert er generelt sikkert. Men folk bør erkende, at der er disse reelle og målbare fysiologiske virkninger, der - afhængigt af individet og deres mål for pleje - kan være skadelige eller nyttige."

Kaffes virkning på det generelle helbred

Kaffe er blandt verdens mest almindeligt indtagede drikkevarer, og årtiers forskning tyder på, at det for det meste har gavnlige effekter. Mange observationsundersøgelser viser, at kaffedrikkere lever længere og har lavere forekomst af diabetes, kræft, leversygdomme, depression og andre kroniske tilstande.

Men meget af dataene kommer fra store epidemiologiske undersøgelser, som kun viser sammenhænge, ​​ikke årsag og virkning. De er også afhængige af selvrapporterede data, som ikke altid er pålidelige.

Samtidig har forskningen i kaffe og kardiovaskulær sundhed været noget modstridende. Tidlige undersøgelser viste, at kaffe kan være skadeligt for hjertet, fordi det øger blodtrykket, pulsen og adrenalinen og øger kolesterolniveauet.

Nyere undersøgelser har fundet ud af, at at drikke flere kopper kaffe dagligt - inklusive koffeinfri kaffe - faktisk kan sænke risikoen for at dø af hjertesygdomme eller et slagtilfælde, som nogle eksperter tilskriver de store mængder af antioxidanter og andre anti-inflammatoriske forbindelser i kaffe.

På trods af mangel på stærke beviser har sundhedsmyndighederne ofte advaret mennesker med hjertesygdomme, især dem med hjerterytmeforstyrrelser såsom atrieflimren, om at undgå kaffe og andre koffeinholdige drikkevarer af bekymring for, at de kan udløse hjertebanken.

For at få en klarere fornemmelse af kaffens sundhedseffekter rekrutterede Marcus og hans kolleger 100 raske mænd og kvinder i San Francisco og udstyrede dem med Fitbits, kontinuerlige glukosemonitorer og elektrokardiogramapparater, der sporede deres hjerterytmer døgnet rundt i 14 dage.

Hver deltager fulgte en streng kaffeplan: De blev bedt om at drikke så meget koffeinholdig kaffe, som de ønskede, i to dage, derefter at afholde sig i to dage og gentage denne cyklus i to uger. Deltagerne fik besked på at trykke på en knap på deres hjertemonitorer, hver gang de drak en kop kaffe for at dokumentere deres indtag i realtid.

For at sikre, at deltagerne fulgte instruktionerne, sendte forskerne dem daglige påmindelser og refunderede dem endda, hvis de leverede datostemplede kaffekvitteringer. De brugte også en form for virtuel overvågning kaldet geofencing til at spore kaffebarbesøg.

Ny viden om kaffe, søvn og træning

På dage, hvor de drak kaffe, havde deltagerne en tendens til at indtage omkring en til tre kopper, selvom nogle drak meget mindre, og nogle få drak så mange som seks kopper kaffe dagligt.

Kaffe havde tydelige effekter på søvnen. Folk fik omkring 7,2 timers lukkede øjne om natten på dage, hvor de undgik kaffe, og 6,6 timer på dage, hvor de drak den.

Genetik så ud til at spille en rolle: Folk, der bærer genetiske varianter, der gør dem til det, der er kendt som "langsomme metabolisatorer" af koffein, havde større reduktion af deres søvn, når de drak kaffe sammenlignet med "hurtige metabolisatorer", potentielt fordi koffeinen forbliver i deres systemer længere.

Virkningerne på fysisk aktivitet var særligt slående. Marcus på UCSF sagde, at det ikke er klart, hvorfor folk gik 1.000 ekstra skridt på dage, hvor de drak kaffe. Det er muligt, at de havde mere energi og motivation.

Uanset hvad er det at tage yderligere 1.000 skridt om dagen forbundet med en reduktion på seks til 15 procent i dødeligheden - "effektstørrelser, der er bemærkelsesværdigt lig størrelsen af ​​dødelighedsfordelene observeret blandt kaffedrikkere," bemærkede undersøgelsen.

"Det er en klinisk relevant forskel i fysisk aktivitet, der kan have langsigtede positive konsekvenser," sagde Marcus.

Kilde: Washington Post

Mest Læste

Annonce