I alt skal der uddeles ca. 620 tablets til daginstitutioner og SFH’er i Holstebro Kommune. Når alle tablets er uddelt, har hver gruppe af børn tre til rådighed – to til børnene, som de kan bruge til leg, læring og udvikling samt én, som medarbejderne skal bruge til fx BørneIntra og beskeder til forældrene.

Tablets til små og større børn i Holstebro

Alle kommunens daginstitutioner og SFH’er får udleveret tablets, og samtlige medarbejdere kommer på kursus.

De første institutioner har allerede fået deres tablets udleveret. Og i løbet af de næste tre måneder kan alle børn og medarbejdere bruge og få glæde af de mange muligheder, som den nye teknologi stiller til rådighed.


I alt skal der uddeles ca. 620 tablets til daginstitutioner og SFH’er i Holstebro Kommune. Når alle tablets er uddelt, har hver gruppe af børn tre til rådighed – to til børnene, som de kan bruge til leg, læring og udvikling samt én, som medarbejderne skal bruge til fx BørneIntra og beskeder til forældrene.

Hjælp til børnenes udvikling

Børnene kan bruge tablets til at lære nyt og udvikle sig gennem leg og spil.

- De nye tablets giver mulighed for at arbejde med såkaldte apps, som er udviklet specielt til læring, og hvor man fx kan udvikle sproget, se på kort, lære om de forskellige dyr og høre små historier. Det er en ny arbejdsmåde for medarbejderne til at give børnene viden og kompetencer gennem digitale medier. På den måde bruger vi tablets til at understøtte og supplere vores indsats med børnenes udvikling, forklarer projektleder Sara Gehr.

Foruden tablets får hver institution en bærbar pc, som personalet skal bruge til de mere administrative opgaver i forhold til børnene. Planen er, at alle institutioner har deres tablets og pc’er inden 1. december.

Personale på skolebænken

Alle medarbejdere kommer igennem et tretrins kursusforløb. På første trin lærer medarbejderne at komme godt i gang med de nye tablets, og hvad de betyder for interaktionen med børnene.

På andet trin er der fokus på, hvad lærings-apps er for en størrelse, og hvordan apps kan indgå i børnenes læring og udvikling. Tredje trin holdes ude i den enkelte institution, og der bliver sat yderligere fokus på medarbejdernes brug af tablets – nu i et kursusforløb midt på gulvet og i samvær med børnene.

Stor udfordring

- Det er en stor udfordring at få digitaliseringen forankret lokalt ude i daginstitutionerne. Så det er vigtigt at huske, at projektet er en proces, hvor medarbejdere, ledere og forældre lokalt skal finde deres ben at stå på i digitaliseringens verden og i fællesskab høste erfaringer, så Holstebro Kommunes dagtilbud til stadighed afspejler det samfund, som børnene er en del af. Indførelse af ny teknologi er derfor et middel i vores arbejde med børnenes trivsel og læring på linje med mange andre af vore indsatser, siger dagtilbudschef Carsten Esager Sørensen.

Følgende institutioner har allerede fået deres tablets: Mariehønen, Vemb Børnehave, Krøyerhaven, Æblehaven, Skjoldgårdens Børnehave og Vuggestue, Ulfborg Børnehus, Måbjerghus Bønehave, Børnehaven Ellebæk, Børnehaven Gl. Struervej, Solkær Børnehave, Wagnerhus og Nørrelandskirkens Børnehus.

Emneord: Tablet, Børn, Digitalisering, Fritidshjem, Daginstitutioner, Holstebro Kommune, Digital læring
Holstebro Kommune på DenOffentlige.dk Holstebro Kommune
Aktivitet: Artikler: 87 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også