Talblindhed – et overset problem

Talblindhed er en diagnose på linje med ordblindhed. Men vi mangler en samlende definition. Derfor er det svært at hjælpe de få procent af danskerne, som dagligt kæmper med talblindhed. Det viser en ny forskningsoversigt fra SFI.

For langt det fleste er det en selvfølge, at 2+2=4. Men for en mindre gruppe af befolkningen giver udsagnet ingen mening. Talblindhed kan være et omfattende handicap, som gør det svært at læse adresser og telefonnumre for slet ikke at tale om at kæmpe sig igennem en matematiktime i skolen.

En reel diagnose
En ny SFI-rapport kortlægger den eksisterende viden om talblindhed (som også kaldes dyskalkuli), og forskerne slår fast, at det – på trods af stor faglig uenighed – giver mening at tale om talblindhed som en reel diagnose:

”Ud fra vores undersøgelse, finder vi det helt rimeligt at tale om talblindhed som en diagnose på linje med ordblindhed. Det er en elementær færdighed, som mangler hos de her mennesker; nemlig at kunne læse og forstå tal og mængder,” forklarer seniorforsker Steen Bengtsson, som er en af forskerne bag forskningsoversigten.

Han forklarer, at talblindhed forekommer i mange forskellige grader og ikke nødvendigvis har noget med matematisk forståelse at gøre. Nogle talblinde kan fx klare differentialregning på gymnasieniveau, fordi der her ikke indgår så mange tal.

En samlende definition
Et af de store problemer i arbejdet med talblindhed er, at der ikke findes en samlende definition. På baggrund af en kortlægning af den eksisterende forskning og viden, har SFI’s forskere i rapporten foreslået en definition, som kan danne fælles referencepunkt for arbejdet med talblindhed.

Forskerne har også kortlagt de eksisterende test, indsatser og støtteformer for talblinde. På den måde giver rapporten et grundlag for et mere struktureret arbejde med at hjælpe mennesker, som kæmper med talblindhed.
 

SFI på DenOffentlige.dk SFI, Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. SFI er et uafhængigt nationalt forskningscenter under Socialministeriet....
Aktivitet: Artikler: 36 | Events: 5 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Læs også

  • 24.06.20 Velfærd
    Sundhedsplejersker forbedrer flygtningefamiliers integration

    Hvis flygtningefamilier bliver taget ved hånden i deres første tid i Danmark og får hjælp til at bygge bro til det danske samfund, bliver de nemmere en del af fællesskabet, viser analyse af stort projekt.

  • 15.06.20 Velfærd
    Tilsyn i daginstitutioner halter gevaldigt

    I knap hver tredje børnehave og vuggestue ses der slet ikke på børnene, når der laves tilsyn. I forvejen sker tilsynet i tre ud af fire institutioner kun én gang årligt eller sjældnere, viser undersøgelse for FOA.

  • 12.06.20 Velfærd
    Andelen af pædagogiske assistenter i børnehaver skal firdobles

    Flere end hver tredje ansatte i børnehaver og vuggestuer bør være faglærte pædagogiske assistenter, når minimumsnormeringerne indfases, mener FOA. En af de kommuner, som i forvejen går målrettet efter flere pædagogiske assistenter, er Lolland.

  • 12.06.20 Velfærd
    Tusindvis af medarbejdere får ret til fuld tid

    Er man medarbejder i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i København og ønsker at arbejde på fuld tid, så skal det også kunne lade sig gøre. Det mener sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling. Et nyt tiltag giver derfor fra 1. september alle medarbejdere, der arbejder på deltid i forvaltningen, ret til at gå op i tid.

  • 09.06.20 Velfærd
    Ligestillingsarbejdet halter i de fleste dagtilbud

    Ny rapport viser, at kun få daginstitutioner arbejder målrettet med at bryde gængse normer for køn, seksualitet, handicap eller etnicitet. Nu skal forskning bane vejen for mere systematisk arbejde med mangfoldighed og ligestilling i danske daginstitutioner.