Teslaen stiger 683.000 mens VW Up falder i pris: Ny aftale betyder afgifter på elbiler fra næste år

Bæredygtighed

11/10/2015 12:36

Nick Allentoft

De største elbiler bliver dyrest, når der over de næste fem år gradvist bliver lagt afgift på elbiler. Tesla stiger eksplosivt mens VW Up falder en smule.
Fra næste år bliver det dyrere at købe en elbil i Danmark. Et flertal i Folketinget er fredag enedes om en femårig indfasning af afgifter på elbiler.  Skatteminister Karsten Lauritzen (V) siger, at han er glad for, at det er lykkedes at lave en bred aftale med Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og De Radikale om elbilerne.

Finanslov 2016

Følg udviklingen i stammedansen om Finanslov 2016 lige her.

Vi sorterer noget af det rituelle cirkus fra, så du får mere af det væsentlige.

- Vi har fundet en løsning, hvor elbilmarkedet ikke bliver slået ihjel. Det har været afgørende for regeringen og de partier, der er med. Også at man ikke unødigt gør det meget dyrere at købe en helt almindelig bil i 2016. Det er en meget nænsom indfasning, der gør, at en lille bil bliver små 500 kroner dyrere, mens en større bil bliver 700-800 kroner dyrere i 2016, siger Karsten Lauritzen.

Aftalen betyder, at elbiler ikke længere er fritaget for afgifter fra næste år. Afgiften indfases med 20 procent i 2016, 40 procent i 2017, 65 procent i 2018, 90 procent i 2019 og til sidst 100 procent i 2020. Finansieringen er på plads for 2016. Pengene hentes blandt andet ved at reducere fradrag for bilradio i registreringsafgiften med 40 procent.    Men der skal findes flere penge, siger De Radikales Martin Lidegaard, som beskriver aftalen som "ikke perfekt" selvom både Radikale og Socialdemokraterne lægger vægt på, at aftalen rummer særligt gunstige forhold for de mindste elbiler.    - De små og mellemstore slipper meget nådigt i de første to år. Det er få procentvise stigninger, så jeg vil tro, at salget af dem fortsætter, siger Martin Lidegaard.   For at understøtte især de små elbiler ydes i 2016 og 2017 et bundfradrag i registreringsafgiften for elbiler på op til 10.000 kroner. Partierne mangler dog stadig at finde en del af de penge, der skal finansiere aftalen.   - Partierne skal tale sammen over de kommende måneder om, hvordan den nye model skal finansieres i 2017, 2018 og 2019.  Vi kommer til at skulle finde nogle flere penge, for det koster flere hundrede millioner kroner at lave afgiftsfritagelsen hvert år, siger Martin Lidegaard.

Enhedslisten og SF er ikke med i aftalen, da partierne mener, at den ikke er "ambitiøs nok". Både De Konservative og Liberal Alliance forlod forhandlingerne allerede torsdag, da partierne ikke kunne gå med til, at det skulle blive dyrere at være bilejer.

Elbil-alliance frygter salg vil slå bak efter elbilaftale Afgifter på elbiler fra næste år kan slå salget og investeringer tilbage, lyder det fra Dansk Elbil Alliance. Det kan få store konsekvenser for elbilmarkedet i Danmark, at et politisk flertal fredag sagde stop for afgiftsfrihed for elbilerne, som dermed vil stige i pris for forbrugerne allerede fra næste år.   Det siger branchechef Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance, som er en del af Dansk Energi, i en skriftlig kommentar til den aftale, der indfaser afgifter for elbiler i Danmark over de næste fem år.   - Vi anerkender naturligvis, at elbiler på et tidspunkt skal betale afgifter. Vi havde gerne set en længere indfasning samt et lavere afgiftstryk end det, der ligger i aftalen, for eksempel ved at hæve bundfradraget i afgiften, siger hun.   - Med den nuværende aftale forværres konkurrencesituationen for elbiler. Risikoen er selvsagt, at salget og de nødvendige investeringer i markedsopbygningen vil blive påvirket negativt, lyder det.   Hos brancheorganisationen hæfter man sig ved, at salget af elbiler fortsat er lavt i Danmark sammenlignet med mange andre lande.    - Samtidig bliver Danmark med dagens aftale det første land, som for alvor lægger afgifter på elbiler, mens andre lande øger tilskuddet til elbiler. Danmark risikerer dermed at komme bagest i omstillingen af transporten, lyder det.   Lærke Flader håber, at politikerne vil genoverveje aftalen, hvis markedet går i stå.   Hos elbiloperatøren Clever er man trods alt glad for, at branchen nu har fået vished om afgifterne for elbiler. Det giver arbejdsro, lyder det i en pressemeddelelse.   - Den nye aftale ændrer ikke på Clevers strategi, og vi vil fortsætte med at udvikle opladningsløsninger og opbygge infrastruktur til elbiler for at gøre det nemt og attraktivt at køre elbil, siger selskabets administrerende direktør, Casper Kirketerp-Møller.   FAKTA: Tesla-model stiger 683.000 kroner i pris næste år - VW UP falder Politisk aftale om elbiler får prisen på luksuselbiler til at stige voldsomt allerede næste år.   Fra næste år bliver det dyrere at anskaffe sig en bil, der skal oplades i en stikkontakt frem for tankes op med benzin.    I 2020 er det helt slut med afgiftsfrihed for elbiler, som bliver indfaset i afgiftssystemet over de næste fem år.    Se nogle af konsekvenserne af den aftale, som fredag blev indgået mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og De Radikale, her:
  • Aftalen betyder, at elbiler indfases i registreringsafgiften over fem år.
  • Afgiften indfases med 20 procent i 2016, 40 procent i 2017, 65 procent i 2018, 90 procent i 2019 og til sidst 100 procent i 2020.
  • Aftalen indeholder dog et loft på 800.000 kroner, som vedrører de dyreste modeller. Det betyder, at der er fuld registreringsafgift på den del af prisen, der overstiger loftet på 800.000 kroner.
  • For især at støtte de små elbiler ydes i 2016 og 2017 et bundfradrag i registreringsafgiften for elbiler på op til 10.000 kroner.
  • Skatteministeriet har regnet på, hvad stop for afgiftsfrihed vil betyde for udvalgte elbilmodeller i 2016.
  • En Tesla S P85D, som i dag koster 875.000 kroner, vil næste år koste 1.522.400 kroner inklusiv registreringsafgift på 683.100 kroner. Det er en stigning på 81 procent.
  • En Nissan Leaf Acenta, der i dag koster 274.900 kroner, vil til næste år koste 295.100 kroner inklusiv registreringsafgift på 31.400 kroner. Det er en stigning på 12 procent.
  • En VW e-up, som i dag koster 186.300 kroner og er det billigste eksempel, vil næste år derimod sandsynligvis være lidt billigere med en pris på 178.700 kroner og en registreringsafgift på 0 kroner. 
  Kilder: Skatteministeriet   /ritzau/  

Mest Læste

Annonce