Canadisk ekspert: Skolekonflikt er ødelæggende

Politik

14/03/2013 13:31

Nick Allentoft

”Det er umuligt at implementere en reform uden lærernes opbakning”, siger professor Ben Levin, tidligere departementschef i Ontarios undervisningsministerium i Canada. Han er arkitekten bag den succesfulde skolereform, som danske politikere og eksperter i de sidste par år er rejst til Ontario for at lade sig inspirere af.

DenOffentligeSektor.dk har talt med Levin i lyset af den seneste tids krig mellem lærere og politikere.

Den canadiske provins Ontario har med stor succes gennemført en omfattende skolereform. Ben Levin har hele tiden haft den centrale pointe, at det var helt afgørende for succesen i Ontario:

- at der blev etableret stærke partnerskaber mellem alle centrale skoleaktører med klare målsætninger for skolereformen,

- at mange års kritisk debat om lærerne og skolerne i offentligheden blev vendt.

I Danmark står folkeskolen og lærerne midt i den måske største konflikt nogensinde om lærernes arbejdstid med Kommunernes Landsforening. Samtidig barsler regeringen med en ny skolereform.

"I alle de systemer, som jeg kender, der har gjort store fremskridt for skolen, har lærerne altid være med om bord. Det er umuligt at lave en meningsfuld reform uden lærernes engagement og opbakning. Det er en afgørende betingelse. Selvom jeg ikke kender detaljerne i den danske konflikt, så lyder det helt nødvendigt, at parterne i Danmark når frem til en aftale eller en aftale om at nå en aftale. En konflikt hjælper ingen, men vil være ødelæggende for alle parter", siger Ben Levin.

Den canadiske provins har indenfor de sidste par år haft besøg af bl.a. Folketingets børne- og undervisningsudvalg, Skolerådet og repræsentanter fra flere kommuner.

I Ontario havde der i en årrække været en meget kritisk offentlig debat om skolen og lærerne. Det lykkedes en ny regering at etablere et bredt partnerskab efter mange forhandlinger og diskussioner, og det førte til to 4-årige perioder med kollektive aftaler med fire lærerfagforeninger.

"Fagforeningerne bliver selvfølgelig aldrig “cheer leaders” for regeringen, men jeg vil sige, at de var positivt indstillede, og at de fleste lærere havde en ret god fornemmelse over, alt det der blev sat i gang. Det var det, der var vores mål", fortæller Ben Levin.

Ben Levin fortæller, at hvis højt anerkendte lærere føler sig skidt behandlet og ikke føler sig respekteret, så kan han ikke se, hvordan undervisning og læring kan udvikles i skolen i en ny reform. Succesen er helt afhængig af den gode vilje hos lærerne, siger han.

I Ontario har der også været problemer med at få unge uddannelsessøgende til at vælge læreruddannelserne. Ben Levin er ikke i tvivl om, at en dårlig omtale i medierne har rigtig stor betydning:

"Før skolereformen var der altid kritik af lærerne i Ontario i medierne, men efter skolereformen med et bredt partnerskab bag sig blev omtalen meget mere respektfuld. I 2003 ændrede søgningen til uddannelsen sig fuldstændigt, og i dag er der faktisk for mange, der vil være lærer. Når lærerne føler sig sønderslået offentligt, så vil mange unge ikke tænke på at blive lærer. Det har vi set i mange lande. At føle offentlig respekt er meget afgørende", konstaterer Ben Levin.

Arbejdsforholdene er selvfølgelig også vigtige, pointerer han. Det handler om bedre muligheder for lærerne for at udvikle sig og gro i jobbet med gode kolleger i skoler med et godt lederskab. Ben Levin tilføjer, at i nogle lande, fx England, har man også måtte hæve lønningerne, men han er ikke i tvivl om, at offentlig respekt og gode arbejdsforhold er de afgørende faktorer, selvom grundlønnen selvfølgelig skal være i orden.

Til spørgsmålet om, hvad han siger til, at opinionsundersøgelser i Danmark viser, at en stor del af befolkningen tilsyneladende ser ud til at forholde sig kritisk til lærerne og lærernes arbejdstid, har Ben Levin denne kommentar:

"Sådan noget har vi helt sikkert også haft noget af i Ontario, men selvfølgelig skal man huske, at det jo delvist er født af, hvordan lærerne bliver omtalt i den offentlige debat og i medierne. I dag er det min opfattelse, at der er et mere positivt billede af lærerne i Ontario end før skolereformen".

Af Søren Jensen

Send os dit forslag til hvem vi skal interviewe

Den Offentlige Sektor vil med jævne mellemrum bringe nye interviews i serien ”Folkeskolen på vej mod 2014”. Har du forslag til personer på skoleområdet med vigtige synspunkter, som du måske ikke synes kommer nok frem i debatten om folkeskolens fremtid, så send en mail til [email protected].

Mest Læste

Annonce