Flere kommuner bruger allerede i dag værktøjer fra borger.dk til at levere den digitale borgerservice. Eksempelvis lancerede Københavns Kommune i januar i år en ’Min Side’ på kk.dk, som giver kommunens borgere en personlig indgang til digitale oplysninger om alt fra biblioteksudlån til boligoplysninger.
Københavns Kommunes løsning bygger på borger.dk’s Min Side. Borger.dk stiller gratis infrastrukturen til rådighed, og Københavns Kommune giver borgerne adgang til data. Et andet eksempel er Frederiksberg Kommune, som importerer artikler fra borger.dk til frederiksberg.dk, så de slipper for at skrive dem selv. Det gør de via borger.dk’s ’artikeleksport’, som også er ganske gratis for kommunerne at bruge. I den fælleskommunale digitaliseringsstrategi blev det også besluttet at styrke indsatsen for, at kommunerne bruger Min Side og artiklerne fra borger.dk både for at forbedre servicen - både over for borgerne og internt.
KOMBIT og KL har indledt et samarbejde med Center for Borger.dk om at styrke udbredelsen af Min Side og brugen af borger.dk’s artikler i kommunerne. Et samarbejde, som med tiden kan blive udvidet til flere områder.
”KOMBIT ser store muligheder i samarbejdet med borger.dk og KL i indsatsen for at styrke udviklingen af selvbetjeningen på det kommunale område. Samarbejdet om udbredelse af Min Side-konceptet er et ideelt udgangspunkt for dette arbejde. Borgerne vil hurtigt kunne opleve ny funktionalitet. Koblingen mellem borger.dk’s produkter og KOMBITs relationer til dels kommunerne dels leverandørmarkedet vil skabe en godt grundlag i den forøgede indsats på området,” udtaler markedsdirektør i KOMBIT, Thomas Rysgaard Christansen.