Togene går i stykker og kunderne flygter fra DSB

Forsinkelser, nedbrud, slidte skinner og grænsekontrol koster DSB flerdoblede udbetalinger af erstatning.

DSB er ramt af massive problemer.

Tog er forsinkede eller bryder sammen, skinner er nedslidte, og signaler er ældgamle. Og så er der grænsekontrollen.

Modgangen betyder, at udbetalingerne af erstatning til DSB's kunder er femdoblet fra lidt over fire millioner kroner i 2015 til over 20 millioner kroner i 2016. Det skriver Jyllands-Posten.

Ifølge DSB's administrerende direktør, Flemming Jensen, er det samtlige togtyper, der ofte går i stykker eller bryder sammen.

Det skandaleramte IC4-tog kørte sidste år i september 8800 kilometer i gennemsnit, inden det gik i stykker. 


I september i år kom toget i gennemsnit ud for en såkaldt hændelse efter 3503 kilometer, skriver Jyllands-Posten.

Også IC3-togene kører færre kilometer, før de må på værksted.

Ifølge avisen er problemerne en del af forklaringen på, at DSB har solgt næsten to millioner færre rejser på ni måneder.

I DSB's kontrakt med staten fremgår det, at 81,8 procent af togene skal være fremme med mindre end tre minutters forsinkelse.

Hidtil har 74,3 procent af regional- og fjerntogene været rettidige i år. Det er et fald i forhold til 2015, hvor 78,5 procent af togene kørte til tiden.

- Der er ingen tvivl om, at 2016 har været utilfredsstillende i forhold til vores rettidighed, siger administrerende direktør Flemming Jensen til Jyllands-Posten.

- Derfor har vi sat en grundig analyse i gang, og vi vil bruge 100 millioner kroner på at ansætte ekstra 150-200 medarbejdere på vores værksteder for at øge driftsstabiliteten, siger han.

Han mener, at over halvdelen af forsinkelserne skyldes problemer med skinnerne, signalfejl og andre forhold, som DSB ikke er herre over.

Derved spiller han bolden videre til Banedanmark, der netop varetager jernbanenettet.

Trafikdirektør i Banedanmark, Peter Svendsen, erkender, at en del af skylden for forsinkelserne altid vil kunne placeres her.

- Vi bidrager til et sted mellem otte til ti procentpoint af forsinkelserne, siger han.

Det skyldes blandt andet forsinket sporarbejde og de såkaldte sikringsfejl, der blandt andet dækker signal- og sporskifteproblemer.

Han er dog ikke enig i, at skinnerne rundt om i Danmark er nedslidte.

- De er faktisk i pæn stand. I øjeblikket ligger vi på historisk set på et meget lavt antal hastighedsnedsættelser i forhold til, hvad vi har gjort for år tilbage, fortæller han.

/ritzau/

Emneord: DSB, Banedanmark, Jernbanedrift, IC4, Kollektiv transport, Kollektiv trafik, Regionaltrafik, Regionaltog, Flemming Jensen, Togdrift, Jernbaner
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE
Kommentarer
  • 08.12.16 Pia Hegner
    Kollektiv transport

    Efter at have pendlet fra Sorø til København i over 10 år fik jeg et job, hvor bilen var eneste mulighed inden for en rimelig tidsramme. Selvfølgelig var det irriterende, når der var forsinkelser, men køerne på motorvejene er jo også irriterende, ikke?
    Nu hvor jeg ikke længere har pendlerkort, er prisen imidlertid blvet det store problem. Mit pendlerkort kostede omkring 1700 kr om måneden, og hvis man var lidt smart kunne man nøjes med 10 måneder, altså en udgift på 17.000 kr om året. Jeg fik et skattefradrag på over 40.000 kr, så det var altså en overskudsforretning at brige kollektiv trafik, især fordi de "løse" ture til København jo var "gratis". Nu skal jeg erlægge 112 kr per enkelttur, altså 224 kr for en tur til København! Altså kører jeg....desværre....
    Hvis der skal flere folk i de kollektive transportmidler er det ikke billigere rejser til pendlere, det handler om, de fleste rejser altså gratis pga. fradraget, men når alle os andre fravælger bus og tog fordi det er urimeligt dyrt, så kommer der til at mangle passagerer.
    Derfor - sæt priserne ned for enkeltturene, så skal der nok komme flere passagerer.

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også