Tyskland overvejer gratis offentlig transport

I brev til EU-Kommissionen afslører tre ministre, at gratis offentlig trafik kan blive fremtiden i Tyskland.

Tyskland har store problemer med luftforurening, og den tyske regering overvejer at tage drastiske skridt for at bekæmpe problemet. 

Regeringen i Europas bilnation nummer et overvejer at gøre offentlig transport gratis. 

Få overblik fra DenOffentlige

DenOffentlige er nyheder, debat og videndeling uden betalingsmur

Prøv vores nyhedsbrev og bliv opdateret på Danmarks udvikling og udfordringer hver dag.  

Det fremgår af et brev fra tre tyske ministre til EU's miljøkommissær, Karmenu Vella. Det franske nyhedsbureau AFP har set brevet tirsdag. 

- Vi overvejer at gøre offentlig transport gratis for at reducere antallet af privatbiler, skriver blandt andre miljøminister Barbara Hendricks.

Forslaget kommer i forlængelse af en enorm skandale i den tyske bilindustri, hvor bilgiganten Volkswagen fik dieselbiler til at fremstå mere miljøvenlige, end de er i virkeligheden. 

Den tyske bilindustri er central for landets stærke økonomi. 

- En effektiv bekæmpelse af luftforurening uden flere unødvendige forsinkelser er den højeste prioritet for Tyskland, skriver de tyske ministre i brevet.

Forslaget vil senest "blive testet med udgangen af i år". Det vil ske i fem byer i det vestlige Tyskland. Det gælder blandt andet Bonn, Essen og Mannheim. 

Ud over gratis transport med det offentlige vil regeringen indføre yderligere restriktioner på udledning fra busser og taxier. Desuden indgår det i planerne at indføre zoner med ekstra lav udledning fra køretøjer og støtte til bildeling. 

Tyskland er nødt til at gøre noget, hvis landet vil overholde EU-krav og undgå store bøder. 

Tyskland og otte andre EU-lande overskred 30. januar en frist for at bringe niveauet af kvælstofdioxid og små partikler ned på et acceptabelt niveau.

Ifølge EU-Kommissionen koster luftforurening årligt 400.000 mennesker en tidlig død. Det koster hvert år 20 milliarder euro i sundhedsudgifter.

/ritzau/AFP

 

Emneord: Offentlig trafik, Tyskland, Offentlig transport, Forurening, Luftforurening
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

  • 30.08.18 Bæredygtighed
    ’Kør Rent’ Tour skal få danskerne til at skifte til elbil

    Flere elbiler giver mindre CO2, og derfor lancerer GREAT nu kampagnen ”Kør Rent”. Seks steder i landet får borgere mulighed for at prøve en elbil og høre mere om, hvordan man kan skifte til elbil og være med til at reducere luftforureningen.

  • 13.05.16 Infrastruktur
    Politisk aftale om større statslig styring af letbaneselskabet i Ring 3

    Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt har indgået en aftale med forligspartierne, der lægger op til, at staten får mere hånd i hanke med styringen af letbaneselskabet i hovedstadsområdet

  • 14.04.15 Politik
    LO og FTF foreslår investeringer i job og vækst

    LO og FTF foreslår den kommende regering at lægge ud med en jobrettet investeringsplan. Planen skal, inden for den økonomiske ramme, skabe nye job via fx renovering af bygninger og boliger, så de bliver mere energivenlige, der skal investeres i offentlig transport, og landzoneloven skal lempes, foreslår LO og FTF blandt andet.

  • 11.03.15 Velfærd
    Flere afgange og flere siddepladser i togtrafikken

    Regeringen, SF og Enhedslisten har indgået en aftale om en kontrakt for DSB, der gælder i ti år. Den stiller krav om flere togafgange og siddepladser, skærpede krav om tog til tiden, og den gør det muligt for DSB at indlede indkøb af el-tog.

  • 08.01.15 Velfærd
    Analyse: Femern Bælt-forbindelsen gør Danmark og Europa rigere

    Ny samfundsøkonomisk analyse af Femern Bælt-projektet viser, at den faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland er en god investering. Projektet har en forretning på 5,0 pct. for Europas vedkommende. Det ligger over de 4 pct., som er grænsen for, hvornår samfundet bliver rigere af de investeringer, vi foretager.