Udbetaling Danmark giver IT skylden: Fejl i to ud af tre klagesager om folkepension

Infrastruktur

07/10/2018 10:04

Nick Allentoft

Pensionister og andre får tit ikke automatisk et brev med en udførlig beregning af, hvor meget de skal have udbetalt. Det kritiseres af Ankestyrelsen.

Mange ældre får deres folkepension uden at vide, om beløbet er helt korrekt. De modtager nemlig ofte ikke en detaljeret beregning.

Udbetaling Danmark er ikke grundig nok med at give begrundelser for sine afgørelser om pensioner. Den kritik kommer nu fra Ankestyrelsen.

Faktisk er Udbetaling Danmark den myndighed inden for Ankestyrelsens område, som begår forholdsvis flest formelle fejl.

Læs mere om socialkrisen

Vi har skrevet om sygdomsramte og klemte borgere i systemet gennem lang tid.

Læs vores tema om socialkrisen, hvor en lang række artikler er samlet. 

 

Det sker, selv om det er store beløb, der jongleres med. I fjor blev der udbetalt samlet 120 milliarder kr. til 1 million folkepensionister, skriver Faglige Seniores nyhedsbrev.

Hvis ældre er utilfredse med deres folkepension, kan de klage til Ankestyrelsen. Ved behandlingen af samlet 3.400 klager i fjor, tjekkede Ankestyrelsen både, om afgørelsen var korrekt, og også om der var sket formelle sagsbehandlingsfejl.
I under 1.200 sager var der ingen kritik.

De resterende over 2.200 havde sagsbehandlingsfejl. Nogle endda flere fejl.

Det svarer til, at der er fejl i to ud af de tre sager, hvor der er klaget over folkepensionen, skriver Faglige Seniorers nyhedsbrev.

John Klausen frygter, at når der er alvorlige fejl i så mange af de sager, der fører til klager, så er der også utilstrækkelige begrundelser i mange af de sager, som folk ikke klager over. Han er lektor i socialret på Aalborg Universitet.

”Hvis borgerne ikke får en ordentlig forklaring, er der fare for, at de ikke finder ud af, at de faktisk burde klage,” siger han.

Afdelingschef Dorthe Bech Hansen fra Udbetaling Danmark påpeger, at selv om der sker en formel sagsbehandlingsfejl, så er det ikke det samme, som at borgeren får ret i sin klage.

Hun fortæller, at en del af de formelle fejl skyldes it-problemer. Dem arbejder Udbetaling Danmark på at løse.

”Dermed kan for eksempel begrundelserne komme med på de breve, som systemerne automatisk sender til borgerne. Det gælder også de detaljerede beregninger af ydelsen,” tilføjer Dorthe Bech Hansen.

Udbetaling Danmark oplyser, at ældre og andre borgere i dag altid kan ringe eller skrive for at få tilsendt en detaljeret beregning af deres udbetaling.

 

Mest Læste

Annonce