Undersøgelse: Seks ud af 10 sagsbehandlere oplever bevidst snyd fra borgere
Sagsbehandlere oplever, at borgere begår socialt bedrageri eller overdriver sygdomme for at få offentlige ydelser, viser ny undersøgelse.
Over halvdelen af sagsbehandlerne på landets jobcentre har oplevet borgere, der begår socialt bedrageri eller overdriver deres sygdomme for at få en offentlig ydelse.
I en ny undersøgelse, som Avisen.dk har foretaget i samarbejde med HK/Kommunal blandt 1.071 ansatte på jobcentrene svarer knap 60 procent, at de har oplevet sager, hvor borgere beviseligt har snydt. Det er for eksempel sket ved, at borgerne har modtaget offentlige ydelser samtidig med, at de arbejdede sort.
52 procent af sagsbehandlerne svarer, at de har oplevet sager, hvor borgere beviseligt har overdrevet deres sygdomme for at modtage en bestemt ydelse.
Charlotte Basballe, der har 10 års erfaring som sagsbehandler ved jobcentret i Thisted, kender problematikken:
- Vi møder grædende borgere, der ikke kan noget som helst på jobcentret, og når man så møder dem i bybilledet, er de friske. I weekenden står de og sælger ting på markedet. Jeg tror ikke, at de tænker på, de snyder. De tænker, at det er deres ret at bruge alle kræfter i weekenden, og så kan de være syge i ugens løb, siger Charlotte Basballe til Avisen.dk.
Formanden for landets socialchefer, Helle Linnet, har kendskab til borgere, der forsøger at 'manøvrere sig uden om,' når der bliver stillet krav, men det kommer alligevel bag på hende, at så stor en del af sagsbehandlerne har oplevet 'beviseligt snyd.'
- Det er derfor, at vi går ind og stiller de nærgående spørgsmål. Simpelthen fordi vi har erfaring med, at man kan opleve det meget forskelligt, hvad ens funktionsniveau er. Nogle gange kan man mere i sit fritidsliv end i sit arbejdsliv, siger Helle Linnet, der til daglig er socialdirektør i Vordingborg kommune.
I undersøgelsen giver 39 procent af sagsbehandlerne udtryk for, at det er for besværligt at få iværksat sanktioner over for borgere, der beviseligt snyder eller laver socialt bedrageri.
Lidt over hver femte sagsbehandler i undersøgelsen, 22 procent, svarer, at der er behov for hårdere sanktioner, og en tilsvarende andel, 23 procent, mener, at flere sanktionsmuligheder ville være en fordel.
Bettina Post, der har mangeårig erfaring som socialrådgiver og i dag er borgerrådgiver i Høje Taastrup Kommune, kan godt forstå, at sagsbehandlere bliver stødt over borgere, der snyder, men hun afviser, at der mangler sanktionsmuligheder.
- Det er noget vrøvl at sige, at det er besværligt at sanktionere. Som sagsbehandler sidder man med folks forsørgelse i håneden. Det skal man tage alvorligt og have respekt for. Man kan ikke bare fare ud og tage pengene fra folk, siger Bettina Post.
Hele historien hos Avisen.dk
Ja vi snyder alle sammen . Nor der 60% personligE oplevelse vejer tilsyneladende tunger end over 35% fejlvurderinger af Kommunen Jammerbugt som er fakta baseret statistik -so foreligger der indikation for fortrængning og privat logik eller nor man regner tallene sammen so er mindst 95% HVAD DER FORGÅR I JOBCENTER UDEN FOR PÆDAGOGISK RÆKKEVIDE -TEORETISK ! MEN HVAD VIS VI TAGER BAR ET EKSEMPEL -JEG STÅ GERNE TIL RÅDIGHED :)
http://www.k10.dk/showthread.php?t=27836 MVH
Det var serviceloven jeg ville henvise til. Der, hvor den ramte end ikke mere magter, at påvise al den snyd og bedrag, som bliver lagt til grund, for vital/livs hjælp i det daglige liv og de pligter, som fortsat er en borger pligtig, udover daglig "vask" og tandbørstning.
Hvem magter at tage sager op, hvor Kommunen/sagsbehandlere udøver bevidst snyd over for borgerne, f.eks. i forhold til socialloven, hvor de siddeløbende får kørt borgeren kørt helt i sænk (hos mig under hjemmeplejen)?
Og måske endda under kommunalpolitisk ordre?
Eller sker det fortsat "bare", under kommunalt ansatte, under den politiske radar i den lokale hønsegård?
Jeg stiller gerne mine akter til rådighed, fra Thisted Kommunes bestilte omsorgssvigt/
sagsbehandlere/visitatorers iscenesatte selvpromovering for egnenyttighed/politisk opmærksomhed!
Mvh.
@live.dk
Her er tale om en artikel af ringe kvalitet.
Man kan se det allerede i overskriften, der ligesom har til hensigt at forarge mest muligt. Lad os først blive enige om at snydere findes der alle steder hvor der er samlet mere end 100 mennesker. En sagsbehandler har typisk mellem 100-250 løbende sager og i dag er det kutyme jævnligt at bytte med kollegaerne så en borger ikke har den samme sagsbehandler særligt længe (gælder i hvert flad København). Så man skal ikke være ansat som sagsbehandler ret længe før man har mødt temmelig mange forskellige borgere. Der skal bare være ‘en af disse borgere der snyder, så har sagsbehandlere oplevet borgere der snyder. Det siger intet om hvor udbredt problemet er - altså hvor mange procent af borgerne der beviseligt udfører alvorlig snyd.
Altså en forargende artikel med en forargende og totalt misledende overskrift, der graver grøfter og skaber øget mistillid i Danmark.
Ja, det skal nok være rigtigt !
Og hvorfor sker det så ?
"Som Herren er - Så hans svende" .....
Mon ikke problemet hænger nøje sammen med nutidens mange tilfælde, hvor det afsløres, at politikere og højtstående embedsmænd har en stigende tendens til at sammenblande deres privatøkonomi med den offentlige økonomi ?