Var tavs om Scandinavian Star-brand i 25 år: Mundkurv og chefstilling holdt ham tilbage

Ledelse

21/02/2016 12:46

Nick Allentoft

Det er første gang siden ulykken, at Flemming Thue Jensen udtaler sig offentligt om skyldspørgsmålet.
To besætningsmedlemmer antændte branden på Scandinavian Star for 26 år siden, hævder den tidligere danske hovedundersøger over for norsk TV2.    Flemming Thue Jensen var Søfartsstyrelsens hovedundersøger af branden på færgen, hvor 159 mennesker mistede livet natten til 7. april 1990 på vej fra Oslo til Frederikshavn.   - Det gjorde to fra besætningen, siger den tidligere undersøger på et direkte spørgsmål om, hvem der stod bag. 

Det er første gang, at Flemming Thue Jensen udtaler sig offentligt om årsag og skyld i relation til branden i 1990. Han udtaler sig både til norsk TV2 og til Politiken. Det er den danske avis, der har fået ham til at stille op til interview.

Den pensionerede skibsinspektør forklarer blandt andet, hvordan sengebunde af jern forhindrede en branddør i at lukke.  Dermed kunne branden sprede sig op i skibet. Ilden fik luft, da en særlig skibsklods var placeret, så den kunne holde en skydedør til vogndækket åben. Han siger, at en af gerningsmændene begik en anden "meget grov sabotage" om bord på færgen.   Men han vil ikke afsløre flere detaljer om den sag, da han dermed vil kunne afsløre identiteten på gerningsmanden.   - Den (branden, red.) var ikke bare bevidst. Den var også planlagt, siger Flemming Thue Jensen til tv-kanalen.    Han var en af de første om bord på færgen, da den var blevet bugseret til Lysekil i Sverige. Han mener, at sagen havde været nem for politiet at opklare.    - Hvis de havde snakket med os, og de ellers kunne tænke, så burde den sag være opklaret i 1990.    - Det burde være en sag for højrebenet. Lige så let som at opklare et cykeltyveri, siger Flemming Thue Jensen.    Flemming Thue Jensen siger, at det har været "frygteligt" at gå med den viden i så mange år. Han fortæller til Politiken, at han i foråret 1990 to gange gik til norsk politi, men aldrig blev indkaldt til afhøring.    - Jeg har været bundet på hænder og fødder. Indtil for et halvt år siden var jeg en af cheferne i Søfartsstyrelsen, siger den pensionerede skibsinspektør til Politiken.    Politiet i Oslo genåbnede forrige år sagen om færgebranden, og efterforskningen er fortsat i gang.   Både Politiken og Norsk TV2 har uden held forsøgt at få norsk politis kommentar til Jensens udtalelser.    Den danske lastbilchauffør Erik Mørk Andersen blev i sin tid udpeget som brandstifteren, men i 2014 blev anklagen mod ham trukket tilbage. Andersen døde i branden.        OVERBLIK: Her er katastrofen på Scandinavian Star Det er snart 26 år siden, at en brand på en færgen Scandinavian Star fandt. Færgen var på vej fra Oslo til Frederikshan den 7. april 1990. Branden kostede 159 mennesker livet.   Ilden brød ud flere steder på færgen, der lå i Skagerrak på vej fra Oslo til Frederikshavn. Formentlig var der tale om påsatte brande.   Nu bryder den tidligere danske hovedundersøger af katastrofen, Flemming Thue Jensen fra Søfartsstyrelsen, 26 års tavshed og siger til Politiken og norsk TV2, at "to fra mandskabet" antændte branden.   Her er et overblik over katastrofen:   * Scandinavian Star brød i brand om natten 7. april på vej fra Oslo til Frederikshavn.   * 482 besætningsmedlemmer og passagerer var om bord på færgen. 158 af dem mistede livet ved branden, mens yderligere én døde senere af sine kvæstelser.   * Efterforskning har vist, at ilden var opstået flere forskellige steder på færgen, og at der dermed sandsynligvis var tale om en påsat brand.   * Norsk Politi gav en dansk lastbilchauffør, der selv omkom i branden, skylden. Men anklagen er trukket tilbage, efter at svenske brandeksperter anser det for usandsynligt, at danskeren kunne have startet de i alt seks brande på skibet.   * Sikkerheden om bord på Scandinavian Star blev kritiseret, da det kom frem, at personalet hverken havde holdt brandøvelser eller var blevet instrueret i sikkerhedsudstyret.   * Kaptajnen, rederen og direktøren blev i 1993 dømt for overtrædelse af loven om skibes sikkerhed. De fik den daværende strengeste straf på seks måneders hæfte.   * Pårørende til ofrene har kritiseret efterforskningen og mener, at branden var et forsøg på forsikringssvindel. Det samme mener den norske ekspertgruppe "Efterforskning af mordbranden på Scandinavian Star", der fremlagde resultatet af sine undersøgelser 6. april 2013.   * Resultaterne og materialet fra ekspertgruppens rapport er efterfølgende blevet delt med politiet i Oslo.   * I januar 2015 besluttede Norges storting at nedsætte en undersøgelseskommission, der skal granske omstændighederne ved færgebranden.   * I januar 2015 kom norske politifolk til Danmark, hvor de fik en dommers tilladelse til at ransage hos Mike Axdal fra den danske støtteforening. Han har samlet flere tusinde sider med informationer om katastrofen, skibet og rederiet.   /ritzau/  

Mest Læste

Annonce