Ventetiderne på akuttelefonen har normaliseret sig

Infrastruktur

02/01/2014 09:40

Freja Eriksen

Nye it-systemer gjorde start på akuttelefon i Region Hovedstaden vanskelig. Stejl læringskurve, siger direktør

Det var op ad bakke for den nye akuttelefon, hvor patienter i Region Hovedstaden fra årsskiftet nu skal ringe 1813, hvis de får brug for lægehjælp uden for deres egen læges åbningstid.

Men efter et døgn med massiv telefonkø, forvirring og kaos ser tingene nu ud til at have normaliseret sig.

Det fortæller koncerndirektør i Region Hovedstaden Svend Hartling.

- Lige nu ser det fint ud. Det har det gjort siden i går aftes. Klokken 21-22 stykker i aftes var maks-ventetiden nede på fem-seks minutter, og køen var faldet til 10-12 stykker, siger han til Ritzau.

Torsdag morgen er der da heller ikke nogen kø på 1813, og man bliver efter de indledende automatiske standardbeskeder sendt direkte igennem til en sygeplejerske.

Den omstridte akuthjælp i Region Hovedstaden trådte i kraft ved årsskiftet, og Svend Hartling erkender, at personalet ikke var klædt godt nok på i akuttelefonens tekniske systemer. Det har en skrap indlæringsfase for personalet dog gjort noget ved.

- Vores personale har haft en meget stejl læringskurve af systemerne i går. Der er mange nye systemer. De skal lære mange ting og funktionaliteter, og det gik heller ikke så hurtigt for hver enkelt, som vi havde ønsket, siger Svend Hartling og tilføjer:

- Det kommer det hurtigt til, og vi er meget fortrøstningsfulde.

Teknikken for akuttelefonen faldt først sent faldt på plads, og derfor nåede en del af personalet ikke at komme på kursus i tide.

- Men systemerne fungerer, og de er robuste, og der er hverken fejl eller nedbrud, siger Svend Hartling.

Nytårsdag var presset på akuttelefonen så stort, at patienter end ikke kunne få en plads i telefonkøen. Den øvre grænse lå på omkring 150, men koncerndirektøren i Region Hovedstaden fortæller, at den nu er blevet udvidet.

Og selv om Svend Hartling ikke vil lægge hovedet på blokken, tror han ikke, at en lignende situation kan opstå igen.

- Vi udvider kø-kapaciteten, så det ikke kan ske igen. Man skal passe på med at sige aldrig, men vi forventer, at det aldrig kan ske igen, siger han.

Region Hovedstaden oplyser, at man det første døgn efter årsskiftet modtog omkring 6000 opkald. Til sammenligning har lidt over 500 patienter ringet til akuttelefonen i de første ni timer af det andet døgn i 2014.

/ritzau/

 

Mest Læste

Annonce