Virksomhed tager lokale folkeskoler under sine vinger

Bæredygtighed

09/03/2016 10:30

Assens Kommune

Sidste år blev virksomheden TenCate i fynske Vissenbjerg sat i kontakt med byens lokale skole med henblik på et læringsforløb. Nu er samarbejdsaftalen udvidet til at gælde hele fire skoler i Assens Kommune.

Den lokale skole i Vissenbjerg havde længe gået og spekuleret over, hvordan de skulle finde en indgang til den internationale virksomhed, TenCate, som blot ligger få hundrede meter fra skolen. De kunne nemlig godt tænke sig at foreslå et samarbejde, som rummede mere end bare en rundvisning på fabrikken, der udvikler og producerer løsninger, som beskytter mennesker, når de befinder sig i en konflikt som eksempelvis krig.

Assens Kommune på DenOffentlige

Assens Kommune deler gode historier og konstruktiv viden på DenOffentlige som redaktør for eget indhold. Læs flere historier fra Assens lige her. 

Vil du være redaktør for eget indhold på DenOffentlige, så kontakt os.

En af Assens Kommunes chefkonsulenter havde en snak med skolelederen på Vissenbjerg Skole til kommunens årlige lederforum i 2015 om skolens ønske, og på den måde kom der for alvor gang i dialogen med TenCate. Et møde blev aftalt, og det viste sig hurtigt, at der var potentiale til et samarbejde, som strakte sig ud over Vissenbjergs bygrænse. Derfor blev tre andre lokale skoler kontaktet, og de sagde straks ja tak til at være en del af samarbejdet.

Vælg matematik og tysk
En af de skoler er Aarupskolen, som påbegyndte deres læringsforløb med TenCate i slutningen af februar 2016. Her var 28 elever fra ottende klassetrin på besøg hos virksomheden, og de lagde ud med et oplæg ved Peter Bjørn Bertelsen, direktør for TenCate Active Protection. Han underholdte om Danmarks og TenCates rolle i international sikkerhedspolitik, og han viste eksempler på nogle af de produkter, virksomheden laver. Efterfølgende fik eleverne en rundtur i selve produktionen, inden de vendte næsen mod skolen igen.

Inden da havde en af lærerne, Lone Kjærulff, nået at spørge, hvad eleverne skulle gøre, hvis de efter besøget fik lyst til at arbejde på TenCate, når de bliver ældre, og her fortalte Peter Bjørn Bertelsen, at der er flere muligheder:

”Vi har flere former for ingeniører ansat. Nogle er dygtige til at tegne, mens andre er gode til at regne. Under alle omstændigheder vil det være godt at vælge en matematisk studieretning. Desuden foregår 20 procent af den danske eksport med tysktalende lande, så jeg vil også anbefale at holde fast i tyskundervisningen. Derudover har vi mange ansatte i produktionen med en håndværksmæssig uddannelse.”

Prototyper i 3D
Forløbet med Aarupskolen og TenCate er dog ikke afsluttet med det indledende besøg. Eleverne arbejder nemlig med virksomheden i baghovedet i et tværfagligt undervisningsforløb over flere måneder i samfundsfag, geografi og fysik/kemi. Det afsluttende skridt bliver, at de nu skal udarbejde nogle prototyper, som de skal præsente for TenCates ingeniører midt i april. Prototyperne bliver printet i 3D, og så vil TenCate bedømme præstationerne.

Kristina Egede har eleverne til fysik og kemi, og hun er meget positiv efter det indledende besøg hos TenCate.

”Det er en god mulighed for eleverne til at lære, hvilke virksomheder der er i lokalsamfundet, og hvad de arbejder med. På den måde får de en forståelse for, hvad de egentlig kan brug de fag til, som de har i skolen. De får at se, hvad eksempelvis en kemiker rent faktisk laver. Og jeg synes, TenCate modtog vores oplæg til læringsforløbet rigtig godt, så de har skræddersyet et forløb til os. Det giver eleverne blod på tanden, at de ved, der skal komme noget konkret ud af det arbejde, de laver lige nu, som TenCate kommer og kigger på,” siger Kristina Egede.

Rekruttering af ingeniører Hos TenCate er driftsdirektør Helle Specht meget tilfreds med kontakten med de lokale skoler på flere parametre, selvom virksomheden bruger en del tid på læringsforløbene.

”Først og fremmest vil vi gerne være med til potentielt at påvirke de unge mennesker til at vælge en ingeniøruddannelse, så vi kan bevare vores rekrutteringsgrundlag. Med den nye folkeskolereform skal eleverne jo vælge en uddannelsesretning en del tidligere, end de skulle før. Desuden er TenCate primært en international virksomhed, så det her en god måde at give lokalsamfundet kendskab til os. Samtidig kan det også vise medarbejderne, at der er lokal interesse for os, og det kan virke som en motivationsfaktor for dem, fordi mange af dem selv har børn i de lokale skoler. Vi bruger også samarbejdet til at uddanne vores medarbejdere, fordi det er en hel anden målgruppe, de står over for her, og det kan være med til at udvikle dem,” siger hun.

Fakta:

Skolerne
De fire skoler i samarbejdet med TenCate er Vissenbjerg Skole, Tallerupskolen, Aarupskolen og Tommerup Skole. De to førstnævnte har allerede været igennem forløbet i 2015, mens Tommerup Skole skal i gang med forløbet i april.

Prof på Tværs
Som et led i Vision 2018 og ’Vilje til Vækst’, har Assens Kommune øget fokus på tværgående samarbejde, aktivt medborgerskab og innovation. Samarbejdet mellem TenCate og de kommunale skoler er både et eksempel på aktivt medborgerskab i Assens Kommune, eftersom den lokale virksomhed involverer sig i lokalsamfundet, men det er også et eksempel på Prof på Tværs, hvor det private og offentlige arbejder sammen. Der er tilført ressourcer til undervisningen, som ikke har været til stede tidligere, og på den anden side har en virksomhed mulighed for at inspirere folkeskoleelever til at vælge en ingeniøruddannelse, eftersom der er stor efterspørgsel på ingeniører i Danmark.

Mest Læste

Annonce