Virksomheder raser mod ny Femern-kulegravning

Frustrationerne stiger blandt de danske virksomheder, der har budt på det 50 mia. kr. store projekt om at bygge en fast forbindelse over Femern Bælt, skriver Finans.

Efter flere forsinkelser har politikerne bag projektet netop besluttet at give det endnu en kritisk gennemgang, og virksomhederne frygter, at det vil forsinke Femern-arbejdet yderligere og åbne nye slagsmål om virksomhedernes tilbud.


»Der er total frustration. Der er så mange firmaer, store som små, der har spenderet meget tid og mange penge, og så får man bare at vide, at det er udsat igen. Folk spørger nu, om det bliver til noget i det hele taget,« siger Jan Oldenburg, stifter af det private netværk Femern Service Partner, der tæller ca. 40 virksomheder med interesse i Femern-projektet, hvoraf flere nu helt har opgivet projektet.

Entreprenørkoncernen Per Aarsleff har afgivet tilbud på Femern-tunnelen, og selskabet forventer svar dette efterår.

»Vi er kede af, hvis processen trækker i langdrag. Vi har arbejdet i tre år på at give de her tilbud, og vi ønsker en afklaring så hurtigt som muligt,« siger direktør Lars M. Carlsen.
Oprindeligt skulle Femern-forbindelsen åbne i 2018, men der er nu udsigt til, at den tidligst kan tages i brug i 2024.

Emneord: Femern-forbindelse, Femern Belt Development, Femern Service Partner
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1828 | Events: 7 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Læs også