OVERBLIK: PET forsøgte at stoppe bog uden at kende indholdet

PET havde først helt til at få Byretten til at nedlægge fogedforbud mod bogen "Syv år for PET." Men det ville flere medier ikke acceptere.

Københavns Byret har nedlagt et fogedforbud mod Ekstra Bladet og Radio24syv, efter at medierne er kommet i besiddelse af uddrag fra bogen"Syv år for PET".
 
* Bogen omhandler tidligere chef for PET Jakob Scharfs tid i efterretningstjenesten. Den er skrevet af journalist Morten Skjoldager og udgives af forlaget People's Press. Udgivelsen skulle efter planen ske 17. oktober.
 
* PET havde flere gange bedt om en udgave af bogen, så PET kunne vurdere, om den indeholdt fortrolig information. 

Læs mere om PET bogen og forbuddet her

Forlag nægtede PET adgang til at læse afslørende bog inden udgivelse. Så greb PET til fogedforbud. Overblik her

* Det afviste bogens forfatter, Morten Skjoldager, med den begrundelse, at "manuskripter, artikler eller anden form for journalistisk produktion ikke skal sendes til PET eller nogle andre myndigheder til forhåndsgodkendelse eller censur".

* Baseret på foromtalen af bogen, der lover "en insiderberetning om Politiets Efterretningstjeneste", fik PET torsdag nedlagt fogedforbud mod bogen. 
 
* Det skete, uden at PET havde læst bogen, men på en mistanke om, at den kunne indeholde fortrolig information.
 
* 5000 udgaver af bogen var dog allerede sendt til boghandlere Danmark over. Samtidig havde Ekstra Bladet en kopi, som der var skrevet to større artikler om i lørdagsudgaven af avisen.
 
* Klokken 1.50 natten til lørdag nedlagde Københavns Byret et fogedforbud mod offentliggørelse af materiale fra bogen, inklusive Ekstra Bladet. Ingen medier var til stede ved retsmødet.
 
* Det er muligt, fordi Retsplejeloven kun tilsiger, at "retten underretter så vidt muligt modparten om tid og sted for mødet".
 
* Ud over et fogedforbud mod Ekstra Bladet, der på sin hjemmeside har fjernet dele af artiklerne, siger rettens kendelse, at alle bøger skal beslaglægges hos boghandlere og fra Radio24syv, der også har en kopi.

* Ved midnatstid lørdag aften oplyser Politikens ansvarshavende chefredaktør, Christian Jensen, på avisens hjemmeside, at Politiken har valgt at gå imod fogedforbuddet og bringe hele bogens indhold som et særtillæg søndag.

Det sker, fordi avisen er lodret uenig i byrettens afgørelse:
 
- Normalt har denne avis tillid til retsvæsenets afgørelser, men i denne sag mener vi, at der er begået en fejl med vidtrækkende konsekvenser:
 
- For det første griber fogedforbuddet direkte ind i de basale frihedsrettigheder, som vores åbne samfund og en fri presse hviler på.
 
- For det andet fratages offentligheden muligheden for at føre en relevant samfundsdebat på baggrund af en bog, der lødigt og nøgternt føjer nye perspektiver til det stykke nyere danmarkshistorie, hvor terrorismen blev en del af vores fælles virkelighed, skriver Christian Jensen.
 
* PET oplyser i en e-mail til Ritzau natten til søndag, at efterretningstjenesten opgiver at opretholde fogedforbuddet mod udgivelsen af bogen.
 
- PET kan konstatere, at Politiken søndag nat har valgt at offentliggøre hele bogen "Syv år for PET". Det er dermed ikke længere praktisk muligt at opretholde et fogedforbud, skriver PET.
 
* Næste skridt er ifølge PET nu at finde ud af, om indholdet i bogen er i strid med blandt andet den tidligere PET-chef Jakob Scharfs tavshedspligt. Han optræder som kilde i bogen.
 
 
Emneord: PET, Fogedforbud, Bøger, Forlag, Jakob Scharf, People's Press, Morten Skjoldager, Censur
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også