Silkeborg Kommune vil gøre digitale medier til en fælles leg for børnene, så de ikke bare sidder alene og spiller spil.

1400 medarbejdere uddannet i digital læring

Ledelse

16/04/2015 10:41

Nick Allentoft

Silkeborg Kommune har klædt medarbejderne på til at gøre digitale medier til en fælles leg for børnene, så de ikke bare sidder alene og spiller spil.

Teknologi bliver hele tiden en større del af børns hverdag. Også når det handler om de mindste børn i dagpleje, vuggestue og børnehaver.

Derfor har Silkeborg Kommune klædt samtlige medarbejdere på til at udnytte mulighederne i det digitale univers.

På kurserne har medarbejderne lært at bruge en række konkrete værktøjer, der kan styrke børnenes sproglige udvikling, styrke motorikken og give børnene lyst til mere fysisk bevægelse.

”Vi er ikke interesserede i at børnene skal sidde og hænge foran computeren. Tværtimod handler det om at få pædagogikken til at spille godt sammen med de digitale medier, så vi kan være med til at styrke børnenes kompetencer helt fra starten,” siger John Gejl, leder for dagtilbud i Silkeborg Kommune.

Forløbet har samtidig klædt medarbejderne på til at gøre digitale medier til en fælles leg for børnene, så de ikke bare sidder alene og spiller spil.

                      Læs også UC Sjælland tema-artikler om digital læring

Fælles udgangspunkt giver bedre resultater

Beslutningen om at uddanne samtlige medarbejdere er baseret på den grundtanke, at et fælles udgangspunkt skaber større værdi for både børnene og medarbejderne.

”Alle medarbejdere i institutionerne og dagplejerne har nu en grundlæggende viden om digitale medier. Det betyder, at der ikke er nogen, der skal starte forfra, hvis de gerne vil prøve noget nyt med børnene. På den her måde bliver det ligegyldigt, om du er den yngste eller om du er på vej på pension,” forklarer Marianne Ninna Lindstrøm, pædagogisk udviklingskonsulent i Silkeborg Kommune.

Og det kan pædagog Kathrine Bie Gregersen, der er pædagog i Tumlehøjen, sagtens genkende.

”Det betyder meget, at vi alle har været afsted på det samme kursus. Vi kan bruge hinanden på en anden måde i hverdagen, fordi vi kender de samme værktøjer,” forklarer hun.

Forløbet har samtidig været med til at skabe klarhed om en række etiske problemstillinger, der kan være forbundet med at bruge digitale medier.

En evaluering af forløbet viser desuden, at medarbejderne har været glade for forløbet og at de føler sig bedre klædt på til at bruge digitale medier i hverdagen.

Fakta:

  • Der er i alt 1398 medarbejdere, der har deltaget i et forløb om mediepædagogik.

  • Der er i alt afsat 5,7 mio. kr. til kompetenceløftet.

  • Projektet gik i gang i august 2013.

  • De sidste medarbejdere afsluttede forløbet torsdag d. 26. marts.

 

Mest Læste

Annonce