Foto: Shutterstock.com

4 tips til at få dit blogindlæg på Googles side ét

Det er efterhånden svært at finde en hjemmeside med respekt for sig selv, som ikke også har en blog. En blog er ofte en del af en marketingstrategi, fordi den kan trække relevant trafik til hjemmesiden via f.eks. content marketing.

Men under 1 % af brugere klikker videre til side to i søgeresultaterne. Så hvordan kommer dit blogindlæg på første side? Læs med her, og få konkrete tips til at blive vist i relevante søgninger.
 

1.Indhold, der skaber værdi for brugeren

Blogs skaber værdi for brugeren på flere måder. Typisk vil det være at underholde læseren, besvare et eller flere spørgsmål eller give dem uundværlig information om et bestemt emne.

Her gælder det om at kende sin målgruppe. Jo bedre du kender deres behov, jo bedre kan du finde emner til et blogindlæg, der vil give dem værdifuld information  

Et godt blogindlæg har præcise og fængende overskrifter og originalt indhold. Derudover kan det med fordel deles op i mindre afsnit og inkludere billeder og/eller video, for at gøre det mere læsevenligt.
 

2.Søgemaskineoptimér dit indlæg

Udover at skabe en værdi for brugeren, så kan dit blogindlæg skabe værdifuld trafik til resten af din hjemmeside. Men det er vel at mærke kun, hvis det når frem til første side i søgeresultaterne.

Søgemaskineoptimering (SEO) handler om at fortælle Google, hvad din side handler om. På den måde vil det blive synligt i resultaterne, når en bruger foretager en relevant søgning.

Brug dit primære søgeord i eksempelvis overskrift, underoverskrifter, URL samt i titler og beskrivelser (det, der vises i søgeresultaterne). Dog bør du kun gøre det, hvor det giver mening og kun hvis det virker naturligt. Et overdrevent brug af det samme søgeord vil gøre teksten svær at læse, og læseren vil hurtigt miste interessen.  
 

3.Tjek din hjemmesides tekniske performance

Google belønner brugervenlige hjemmesider med gode placeringer. Og et site, der er hundrede år om at loade, eller ikke indlæses korrekt fra mobilen, er ikke ligefrem brugervenligt.

Hvis din side loader langsomt, er der større sandsynlighed for, at brugeren bliver utålmodig og lukker vinduet lige så hurtigt, som de er kommet ind på dit site.  

Derfor bør du sikre dig, at dit blogindlæg og resten af din hjemmeside performer godt teknisk. Der findes en masse online værktøjer, bl.a. Googles egen Page Speed Insights, der også fortæller dig, hvad du kan gøre for at forbedre det.
 

4.Sørg for en god backlink-profil

Når en anden hjemmeside linker tilbage til din, kaldes det for et backlink. Backlinks er vigtige i Googles vurdering af, om din hjemmeside er relevant at vise til brugerne. Hjemmesider med en god backlink-profil bliver belønnet af Google med højere placeringer.

Backlinks fungerer som en slags blåstempling af din hjemmeside. Jo flere, der linker tilbage til dig, jo mere troværdig vil du virke over for Google. Og jo større sandsynlighed er der for, at dit blogindlæg bliver vist højt oppe i resultaterne.

Det er ikke ligegyldigt, hvilken hjemmeside, du får et backlink fra. Google vurderer værdien af et backlink ud fra en række parametre, bl.a. domænets alder og autoritet, antal backlinks samt hvor relevant linket er for det, det linker til.

 

 

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer