Motoren kører helt uden
Lige nu læser andre
Ved første øjekast ligner den måske bare endnu en motor i rækken. Men den nye konceptmodel, som det tysk-schweiziske teknologifirma Liebherr præsenterede på Bauma 2025-messen i München, gemmer på noget langt mere unikt.
Det skriver det tyske medie Chip.
Teknologikoncernen med base i Tyskland har kastet sig ud i udviklingen af motorer, der skal kunne leve op til de barske krav fra tung industri – uden at puste alt for meget CO₂ ud i atmosfæren.
Det nyeste bud? En forbrændingsmotor, som kører primært på ammoniak.
Ammoniak er nemlig ikke bare til gødning og lugtgener. Stoffet kan lagre brint – og dét er nøglen.
Læs også
For mens grøn brint kræver specialbehandling og kulde for at blive opbevaret, kan ammoniak nøjes med lidt mere almindelige forhold.
Det gør det til en attraktiv løsning i afsidesliggende områder, hvor man hverken har Tesla-ladestandere eller velvilje nok til batteriskift.
For det er nok ikke den type motor, der kommer til at sidde i en Fiat 500 – men teknologien kan blive banebrydende for at gøre industrier som minedrift mere bæredygtige
Men ammoniak er ikke uden temperament.
Stoffet kræver en tændtemperatur på omkring 650 grader – hvilket er væsentligt mere end diesel og benzin.
Læs også
For at få gang i motoren skal der derfor tilsættes lidt ekstra krydderi: enten en snert af diesel eller en smule brint, der kan trækkes ud af ammoniak ved hjælp af en katalysator.
I sidstnævnte tilfælde slipper motoren CO₂-frit af sted.