Forside Rejse Flypassager blev forespurgt om at bytte sit sæde på første...

Flypassager blev forespurgt om at bytte sit sæde på første række: Ny hyldes han for sit svar

fly passager
VILTVART / Shutterstock.com

Passageren hyldes nu for sit svar.

Lige nu læser andre

De fleste der har fløjet med lavprisselskaber ved, at de gerne placerer samrejsende langt fra hinanden i flyet, så de betaler ekstra for at få sæder sammen.

Nogle tager dog en anden tilgang, og vælger i stedet at forhøre sig hos andre flypassagerer om sædeskifte, hvilket i mange tilfælde udvikler sig til frustration for både flyets personale og andre passagerer.

En flypassager fra USA har vakt stor opmærksomhed efter at have afvist en forespørgsel om at bytte sæde.

Situationen udspillede sig på første række på et Delta-fly og blev senere delt i et populært opslag på det sociale medie Reddit, hvor en bruger beskrev hændelsen.

Læs også

Det skriver Newsweek.

Ifølge beskrivelsen gik en kvinde straks efter boarding i gang med at finde en venlig sjæl, der ville bytte plads, så hun kunne sidde sammen med sin rejseledsager, som havde plads længere tilbage i flyet.

Først blev en passager spurgt, men uden held. En ny blev forsøgt, men også her blev ønsket afvist. Kvinden vendte derefter tilbage til den første og gentog sit spørgsmål.

Svaret faldt prompte og uden tøven. Den pågældende passager oplyste, at han havde betalt ekstra for at sidde netop dér og foreslog, at hun spurgte nogle af passagererne længere bagude i flyet.

Ifølge beskrivelsen fortsatte han derefter roligt med sit, uden at lade sig mærke med situationen.

Etiketteekspert Genevieve Dreizen udtalte til Newsweek, at reaktionen var et glimrende eksempel på, hvordan man kan sætte en grænse venligt og uden at skabe konflikt.

Hun fremhævede især den tydelige og respektfulde formulering, som på én gang var fast og høflig.

Debatten om flysæder er velkendt og ofte følelsesladet. En undersøgelse fra 2023 viste, at lidt over halvdelen af de adspurgte mente, det var i orden at spørge om sædebytte, hvis det blev gjort høfligt. Samtidig mente hele 77 procent, at man må acceptere den plads, man har fået tildelt ved bestilling.

Flere brugere på Reddit udtrykte anerkendelse for passagerens afvisning. Nogle påpegede, at det er urimeligt at forvente, at andre skal give afkald på betalte fordele. Andre fremhævede, at manglende planlægning ikke bør være andres ansvar.

Læs også

Ads by MGDK