Han medbragte en guitar i retssalen for at bevise sin uskyld.
Lige nu læser andre
Han medbragte en guitar i retssalen for at bevise sin uskyld.
Frontmanden, der gik solo

John Fogerty blev kendt som forsanger, guitarist og sangskriver i Creedence Clearwater Revival (CCR), hvor han skrev hits som “Bad Moon Rising”, “Proud Mary” og “Run Through the Jungle.”
Efter at CCR blev opløst i begyndelsen af 1970’erne, indledte Fogerty en solokarriere.
Fantasy Records

Fogerty havde underskrevet udgivelsesrettigheder til CCR med Fantasy Records.
Som resultat heraf ejede Fantasy rettighederne til alle hans sange fra CCR-tiden, inklusive “Run Through the Jungle.”
Læs også
Husk titlen på den sang.
Comebacket

I 1984 udgav Fogerty “Centerfield”, hans første soloalbum i næsten et årti.
Førstesinglen, “The Old Man Down the Road”, blev et vellykket comeback og nåede en 10. plads på Billboard Hot 100.
Men sangens velkendte sump-rock attitude sendte ham i retten.
Fantasy Records slår alarm

I 1985 lagde Fantasy Records sag an og hævdede, at “The Old Man Down the Road” var en kopi af “Run Through the Jungle.”
Læs også
Da Fantasy ejede ophavsretten til sidstnævnte, mente de, at Fogerty havde plagieret sig selv — og skyldte dem erstatning.
Fogerty forsvarer sig selv — med en guitar

I et dramatisk øjeblik under retssagen medbragte Fogerty sin guitar til retten for at spille begge sange live.
Han demonstrerede de forskellige akkordprogressioner, tekster og melodier og argumenterede for, at de var adskilte kompositioner, selvom de havde en lignende stilistisk stemning.
Juryen tog Fogertys parti

Juryen stemte til Fogertys fordel og fastslog, at “The Old Man Down the Road” ikke var en kopi af “Run Through the Jungle.”
Afgørelsen var en stor lettelse for Fogerty og en sjælden sejr for kunstnere i en ophavsretssag om deres eget tidligere værk.
Den tykke ironi

Læs også
Det, der gjorde sagen så bizar, var, at Fogerty havde skrevet begge sange.
Men fordi han ikke længere ejede rettighederne til sit tidligere materiale, behandlede pladeselskabet ham, som om han havde krænket andres ejendom.
Fogerty slår tilbage

Efter at have vundet sagen sagsøgte Fogerty for at få dækket de næsten 1 million dollars i advokatomkostninger, han havde brugt på at forsvare sig selv.
I første omgang afslog retten hans anmodning og henviste til den høje tærskel for at få dækket omkostningerne i ophavsretssager.
Hele vejen til Højesteret

Fogerty appellerede afgørelsen, og i 1994 afsagde den amerikanske Højesteret dom til hans fordel.
Læs også
Retten besluttede, at vindende sagsøgte i ophavsretssager kunne få dækket deres advokatomkostninger.
Juridisk reform og kreativ frihed

Sagen blev et skelsættende kapitel i ophavsretslovgivningen, og udstillede hvordan kreative kunstnere kan blive fanget i ejendomstvister, der udfordrer sund fornuft.
For Fogerty var det både en personlig og kunstnerisk hævn — og en hårdt tilkæmpet sejr for musikeres rettigheder.