Der tegner sig nu et billede af, hvordan fremtidens folkeskole kommer til at se ud i Rødovre, når den nye folkeskolereform træder i kraft i august 2014. Børn og forældre kan bl.a. se frem til mere undervisning, meget mere motion og en kulturel dannelsesrejse, hvor alle børn kommer til at arbejde indgående med kunst og kultur.
Lige nu læser andre
Gennem det seneste år har forvaltningen arbejdet på at gøre Rødovres folkeskole klar til den nye reform. De faglige foreninger, BUPL, Rødovre lærerforening og FOA, har været inviteret til at deltage i processen for at skabe en åben dialog og bruge alle parternes kompetencer. Medarbejdere og skolebestyrelser er blevet inddraget på den enkelte skole.
”Vi kommer til at gøre vores gode folkeskole i Rødovre endnu bedre. Ambitionen er, at alle elever skal udfordres, så de bliver så dygtige, de kan. Vi er rigtigt godt forberedte, fordi Rødovres skoler har været igennem et stort udviklingsprojekt kaldet FUEL, der handler om nogle af de samme elementer som skolereformen”, siger formanden for Børne- og Skoleudvalget Flemming Lunde Østergaard Hansen.
Efter sommerferien får eleverne flere undervisningstimer på skemaet, men der bliver ikke tale om en heldagsskole, som ellers har fyldt meget i mediernes dækning af reformen.
”Der har været meget polemik om reformen på landsplan, og nogen har desværre haft en interesse i at skabe en myte om, at fremtidens folkeskole bliver en heldagsskole, hvor børnene skal gå i skole hele dagen og ikke har tid til fritidsinteresser. Men det er falsk varebetegnelse – sådan bliver det ikke. Det er meget mere relevant at tale om en ’helhedsskole’, hvor det nye er, at hele dagen på skolen bliver betragtet som et læringstilbud. Det vil sige, at læring er i centrum fra det tidspunkt, eleverne møder ind i SFO om morgenen, til de forlader den om eftermiddagen”, siger Flemming Lunde Østergaard Hansen. De ældste elever i 7.-9. klasse, som har flest undervisningstimer, forventes at skulle være i skole til kl. 15.
En af intentionerne i folkeskolereformen er, at skolen skal åbnes mod det omgivende samfund. Derfor er der lokalt i Rødovre blevet lavet partnerskabsaftaler mellem skolerne og kultur- og fritidsområdet.
”Reformen giver mulighed for, at de kreative og kunstneriske fag bliver styrket. Vi har et stort fokus på børnekultur i Rødovre, så den chance griber vi selvfølgelig. I Rødovres folkeskoler skal alle børn fremover tilbydes en kulturel dannelsesrejse, så kunst, kultur og sport bliver en integreret del af undervisningen og en helt naturlig del af børnenes liv. Alle børn får mulighed for at arbejde seriøst og indgående med alle de etablerede kunstarter”, siger Flemming Lunde Østergaard Hansen.
Der er også indgået partnerskabsaftaler med en række andre aktører, der kan være med til at løfte folkeskolen, bl.a. bevægelseskompagniet, der skal give idéer til, hvordan bevægelse kan indarbejdes på skolerne, så alle elever bliver fysisk aktive i mindst 45 minutter om dagen.
Ti hurtige om fremtidens folkeskole i Rødovre
Hvor længe skal børnene være i skole? Den forventede gennemsnitlige skoledag er inkl. lektiehjælp: 0.-3. klasse: kl. 8.00-14.00 4.-6. klasse: kl. 8.00-14.30 7.-9. klasse: kl. 8.00-15.00 Kan børnene fortsat gå til fritidsaktiviteter? Ja. Hvor mange flere undervisningstimer får børnene? Antallet af undervisningstimer bliver forøget, og nye fag kommer til:- Der indføres engelsk fra 1. klasse.
- Dansk og matematik tilføres én ekstra lektion i 4.-9. klasse.
- Eleverne kan vælge et tredje sprog som valgfag fra 7. klasse.
- 5. og 6. klasse bliver tilført henholdsvis én og to lektioner ekstra om ugen til sprogfag.
- Der tilføres én times idræt i 1. klasse.
- Forhøjelse af musik i 1. og 5. klasse med én lektion om ugen.
- Forhøjelse af håndværk og design med én lektion i 4. klasse.
- Forhøjelse af natur og teknik med én lektion i 2. og 4. klasse.
- Én ugentlig lektion i geografi flyttes fra 8. klasse til 7. klasse.