Eksperimenter med batteriet ser lovende ud.
Lige nu læser andre
Fortællinger om batterier med næsten magiske egenskaber dukker jævnligt op, men springet fra laboratoriets eksperimenter til reel serieproduktion viser sig ofte at være både langt og kringlet.
Alligevel er udviklingen i gang med at tage fart. De velkendte lithium-ion batterier, som i årevis har været standarden i elbiler og forbrugerelektronik, er gradvist ved at blive erstattet af lithiumjernfosfat-batterier, som tilbyder større driftssikkerhed og længere levetid.
Det tyske magasin Stern beretter, at den kinesiske batteri- og elbilgigant BYD nu står på tærsklen til et teknologisk gennembrud.
Virksomheden tester allerede køretøjer med den såkaldte solid state-teknologi, som af eksperter anses for at kunne omforme hele markedet for elektrisk mobilitet.
Håbet i virksomheden er, at teknologien er klar til at blive masseproduceret i senest 2030.
Læs også
Solid state-batterier adskiller sig markant fra de gængse løsninger ved at erstatte den flydende elektrolyt med et fast materiale.
Det kan eksempelvis være keramiske eller polymere forbindelser, som gør det muligt at opnå højere energitæthed, hurtigere opladning, længere holdbarhed og en langt lavere risiko for brand og overophedning.
I praksis betyder det, at batteriet i mange tilfælde vil kunne holde længere end selve bilen.
Teknologien vurderes at have potentiale til at løse flere af de udfordringer, der i dag begrænser udbredelsen af elbiler på længere strækninger og i tung transport.
Hvor rækkevidde og opladningstid længe har været hæmsko, kan faststofbatterier vise sig at være den nødvendige brik i puslespillet.
Læs også
Der er stadig tekniske og produktionsmæssige barrierer, før teknologien for alvor kan rulles ud i stor skala. Alligevel vurderer flere analytikere, at BYD’s fremskridt markerer et muligt vendepunkt i kapløbet om fremtidens energilagring.
Hvis solid state-batteriet bliver realiseret på kommercielt niveau, vil det kunne få stor betydning for fremtidens elbiler.