Europas mest solgte bil i første halvår af 2025 er ikke, hvad mange ville gætte på.
Lige nu læser andre
Samtlige bilister har mærket på egen pengepung, at priserne på benzin og diesel er skudt i vejret gennem de seneste år.
Derfor er forbrug også blevet et markant vigtigere parameter for en bilkøber, når næste bil skal udvælges ved forhandleren
Det kan dog være svært at gennemskue markedet, når der står biler, der står opgivet til at køre op mod 35 kilometer literen.
Det lyder næsten for godt til at være sandt. I praksis viser det sig dog sjældent at være et resultat af magisk motorteknologi, men derimod et plug-in hybrid system, der starter sin testtur med fuldt opladt batteri.
‘Laboratorietallene’ imponerer på papiret, men virkeligheden på motorvejen er en helt anden.
Læs også
Den officielle WLTP-testmetode er udviklet for at gøre biler sammenlignelige, ikke for at forudsige dit brændstofforbrug ned til sidste decimal.
Flere undersøgelser viser, at mange plug-in hybrider sluger væsentligt mere benzin end oplyst, især når ejeren glemmer at lade op regelmæssigt.
Det skriver det tyske bilmedie Autobahn.
Tallene holder altså kun, hvis man er disciplineret med stikkontakten og primært kører korte daglige ture.
I Europa er det dog ikke de højteknologiske hybrider, der topper salgslisterne. Titlen som den mest solgte bil i første halvår af 2025 gik i stedet til en mere jordnær model: Dacia Sandero.
Læs også
Den rumænske prisfighter overhaler både Renault Clio og Tesla Model Y og viser, at lav pris og enkel teknik kan være mindst lige så attraktivt som flotte laboratorieresultater.
Sandero fås i enkle varianter med en lille turbobenzinmotor eller en version, der kører på fabriksmonteret LPG, og prisen starter ved bare 179.900 kroner.
Ingen plug-in teknologi, ingen magiske tal, men til gengæld forudsigelige driftsomkostninger. Det er netop den kombination, der gør den til et hit hos europæiske bilkøbere, der prioriterer økonomi og pålidelighed frem for skinnende markedsføring.
Hvis man har mulighed for at lade op hver dag, kan et plug-in hybrid stadig være en fornuftig løsning. Men for pendlere, der tilbagelægger mange motorvejskilometer, kan en benzin- eller dieselbil være både billigere og mere realistisk.
Miljøargumentet er heller ikke entydigt. Data viser, at plug-in hybrider i visse situationer kan udlede mere partikelforurening pr. kilometer end andre drivlinjer, hvilket understreger, at det er kørselsmønstret og opladningsvanerne, der afgør, hvor grøn bilen egentlig er.