Forside Bil og motor “Tingene går dårligt for de japanske bilproducenter i Europa. Undtagen...

“Tingene går dårligt for de japanske bilproducenter i Europa. Undtagen én.”

“Tingene går dårligt for de japanske bilproducenter i Europa. Undtagen én.”
Stanislaw Mikulski / Shutterstock.com

Der er stadig ét japansk mærke, der har godt tag i de europæiske bilister.

Lige nu læser andre

Der er ingen tvivl om, at det europæiske bilmarked har været udfordrende for mange bilproducenter gennem de seneste år.

Det vil de to japanske bilmærker Nissan og Mazda helt sikker gerne skrive under på, for de to producenter kæmper med faldende salgstal.

Alt i mens tager et tredje japansk bilmærke, Toyota, fat i stigende markedsandel.

Det fortæller det tyske medie Merkur.

Hos Nissan er problemerne velkendte. Mærket har en snæver modelportefølje, elektrificeringen går langsomt, og alliancen med Renault har været præget af spændinger. Tallene taler deres tydelige sprog.

Læs også

I august blev blot 14.698 biler solgt i Europa, et fald på 13,6 procent sammenlignet med året før.

Mazda, der i mange år har bygget sit ry på sportslighed og udvikling af forbrændingsmotorer, står i en lignende situation. Salget faldt i august med hele 22,7 procent, og set over årets første otte måneder er tilbagegangen mere end 13 procent. Selv SUV’en CX-5, som længe har været mærkets vigtigste model, mistede næsten 15 procent.

Toyota tegner et ganske andet billede. Sammen med luksusmærket Lexus kan producenten notere fremgang i august på 4,8 procent. Set over de første otte måneder ligger salget 1,7 procent højere, mens Lexus alene er steget med mere end 7 procent. Den klare satsning på hybrider er en væsentlig årsag. Af de næsten syv millioner biler Toyota og Lexus har solgt globalt i år, var 2,94 millioner hybrider uden opladningsmulighed.

Modellerne rammer et marked, hvor mange ønsker grønnere kørsel og fordelagitge skatter uden at tage det fulde spring til elbiler.

Mens Toyota nyder godt af mange års investeringer, vokser presset fra kinesiske producenter. BYD kunne i august notere en stigning på hele 241 procent, og MG’s salg steg med 44,5 procent.

Ads by MGDK