Behovet for en skolereform er nu tydeliggjort

15/04/2013 09:06

Dansk Industri

Den danske folkeskole leverer ikke varen til den høje pris, det koster samfundet at drive den. Sådan lyder kritikken nu fra regeringens Produktivitetskommission. Og DI er enig i kritikken. Danmark ligger overraskende lavt i de internationale Pisa-test, hvor man oven i købet har undladt at teste 8,2 procent af de svageste elever.

- En uforholdsmæssig høj andel af de svageste elever er taget ud af de danske Pisa-resultater. Havde vi medtaget de svageste elever i samme grad som i udlandet, havde vi ligget endnu dårligere, fortæller formanden for den regeringsnedsatte Produktivitetskommission, professor Peter Birch Sørensen, onsdag til Børsen.

Status quo er ikke acceptabelt
Produktivitetskommissionen har netop offentliggjort sin rapport, der peger på, hvor Danmark skal hente den manglende produktivitet. DI’s forskningspolitiske chef, Charlotte Rønhof, er enig i kritikken fra kommissionen.

- Det her viser med al ønskelig tydelighed, at status quo ikke er acceptabelt på folkeskoleområdet. Der er behov for en reform, så alle elever bliver dygtigere. Der skal gøres noget for både eliten og de svageste elever, slår Charlotte Rønhof fast.

Længere skoledag vil få positiv betydning
Hun ser mange gode takter i regeringens udspil til skolereform.

- Vi er blandt andet overbeviste om, at den omtalte længere skoledag vil få stor positiv betydning. Eleverne har siden 60’erne mistet timer svarende til mindst et års undervisning. Der er behov for flere timer og højere kvalitet, fortæller DI’s forskningspolitiske chef.

Hun mener, at der er helt afgørende, at der kommer gang i forhandlingerne om en folkeskolereform. Der skal findes en løsning, så folkeskolen ikke længere efterlader 15 til 17 procent af de elever uden de mest basale evner i danske og matematik. Der er behov for et nybrud for skolen.

Mest Læste

Annonce