Det er mere, end man skulle tro.
Lige nu læser andre
Det tyske bilmagasin ADAC, den tyske pendant til FDM, har gennem fire år testet en VW ID.3 under virkelige kørselsforhold.
Elbilen har nu passeret 160.000 kilometer, hvilket også markerer udløbet af producentens garanti for batteriets ydeevne.
Spørgsmålet er så, om bilen selv også er på vej til at give op?
Svaret giver god anledning til optimisme, for selvom, at garantiperioden er slut, er batteriets tilstand fortsat solid.
Læs også
Ifølge målingerne fra ADAC ligger bilens batterikapacitet – det såkaldte State of Health – fortsat omkring 91 procent af den oprindelige værdi.
Dette resultat overstiger med god margin Volkswagens garantigrænse på 70 procent og er opnået trods daglig brug, hvor bilen ofte er blevet ladet op til 100 procent og anvendt til hyppige hurtigladninger.
Stabiliteten i rækkevidden skyldes delvist løbende softwareopdateringer, som har forbedret bilens energieffektivitet.
Ved testens begyndelse blev der registreret et gennemsnitligt forbrug på 20 kilowatttimer pr. 100 kilometer, mens det nu er reduceret til 18,3 kilowatttimer. Det vidner om en mærkbar forbedring i effektiviteten over tid.
Der er dog områder, hvor forbedringer fortsat kan efterlyses.
Batteriet er udstyret med en varmefunktion, som bidrager til bedre ladehastighed i kolde temperaturer. Funktionen kan dog ikke aktiveres manuelt i denne model, hvilket i praksis kan føre til længere ladepauser under vinterlige forhold.
Flere nyere ID.3-modeller med opdateret software har allerede fået dette løst.
Ud over batteriets ydeevne har bilen også været udsat for enkelte tekniske udfordringer. En defekt GPS-antenne påvirkede eCall-systemet og medførte en reparation på 525 euro. Derudover opstod der en fejl i døråbningssystemet ved 158.000 kilometer, som krævede en softwareopdatering. Også opladningsklappen måtte udskiftes til en pris på 227 euro.
Til trods for disse hændelser vurderes vedligeholdelsen samlet set som beskeden. Køretøjet har kun været til service to gange, og den samlede drift vurderes som stabil.
Testen af ID.3 fortsætter, men indtil videre fremstår batteriet som et af bilens mest pålidelige komponenter.