Forskningsprojekt med naturvidenskab i børnehøjde

Velfærd

27/05/2013 12:29

Randers Kommune

Matematik og naturvidenskab er ikke forbeholdt skolelever og studerende. I Randers er tal, formler og forskning også noget for de 1 – 6 årige.

Tre af kommunens daginstitutioner er med i et internationalt forskningsprojekt, der handler om at prikke til børnenes nysgerrighed, når der er matematik og naturvidenskab i børnehøjde.

Frem til den 21. juni holder Fussingø Naturbørnehave som en af de tre institutioner for eksempel forskerlejr ved Damagre, hvor børnehaven vil opføre børnenes eget laboratorium midt i naturen.

Det, der kunne ligne en helt almindelig skovtur, handler i stedet om naturvidenskab og matematik. Sådan er det når Fussingø Naturbørnehave, nordvest for Randers, tager i skoven. Siden 2012 har børnehaven sammen med to andre kommunale daginstitutioner, Orkestervejens børnehave og Børnehuset Skovdalen, været en del af forskningsprojektet SMOL. Det er en forkortelse af Science, Math and Outdoor Learning. Projektet er nemlig internationalt med i alt otte europæiske lande, og deltagerne fra Danmark kommer altså fra Randers.

”Efter et års tid er vi kommet rigtig godt i gang. Før i tiden brugte vi som pædagoger meget af vores tid på almindelig naturformidling, når turen gik i skoven. I dag har vi et fokus på naturvidenskab og matematik. Det handler om at komme et lag dybere, samtidig med at det sker på børnenes præmisser - på en praktisk måde. Jeg håber, det vil betyde, at børnene enten bevist eller ubevist kan relatere de praktiske opgaver i børnehaven til et mere teoretisk plan, når de senere hen skal have matematik og naturfag i skolen,” siger pædagog Kristoffer Larsen fra Fussingø Naturbørnehave.

Forsøgene i skoven spænder vidt - lige fra at undersøge blomsters fotosyntese og evne til at optage væske, når der for eksempel laves forsøg med vintergækker, til at forvandle træpinde til kulkridt eller omdanne vand til matematiske former og figurer af is. Mulighederne er mange, uanset om det er sommer eller vinter.

De mange forskellige forsøg bliver dokumenteret på kommunens internetbaserede SMOL-blog. Deltagerne fra de syv andre lande har deres blog, og på den måde er pædagogerne på tværs af landegrænserne med til at give inspiration til hinanden.
Forsker i pædagogisk og naturforståelse, lektor ved pædagoguddannelsen VIA i Århus, Niels Ejbye-Ernst, følger SMOL-projektet i sin forskning.

”For mig at se er projektet medvirkende til, at pædagogerne bliver mere bevidste om, hvad de gør. Det handler ikke alene om at gå en tur i skoven og se på nogle dyr og planter. Det handler også om at få børnene til at være undersøgende. At pirre til den naturlige nysgerrighed, som børn har. Det er vigtigt i et senere forløb at have den forståelse. Og så er det helt rigtig set, at matematik og naturvidenskab er noget der skal leges ind i børnene. Det må aldrig blive en egentlig undervisning i den alder,” siger han.

Hvorvidt de små forskerspirer fra Randers enten får en interesse for naturvidenskab senere i livet eller måske har bedre forudsætninger i den senere skolegang og uddannelse, det kan kun tiden vise. Derfor vil Randers Kommune meget gerne følge børnene, når de kommer i skole.

”Der er store perspektiver i det her projekt. Lige nu handler det om udvikling af pædagogernes værktøjer og, hvad det betyder i dagligdagen for børnene. Men vi er interesserede i at finde ud af, om vi også flytter noget for børnene på den lange bane. Derfor er en opfølgning nødvendig,” fortæller pædagogisk konsulent Charlotte Buchave fra Randes Kommune, der er projektleder på SMOL-projektet i Randers.

Mest Læste

Annonce