KV/RV2013: Politisk debat på Facebook og Twitter ændrer spillereglerne

Det var Facebook og Twitter, der drev en offensiv fra to ministre, da de fornylig meddelte, at ”Lærerforeningen skaber myter.” Det lignede en koordineret aktion fra to tunge ministre – Vestager og Antorini – da de fik maksimal eksponering og dermed øgede presset på lærerne.

Så dygtige er kun få lokal- og regionalpolitikere, men også lokalt vil sociale medier sætte nye standarder når KV/RV2013 indledes til efteråret.

De to ministre lagde samtidig deres synspunkter på deres Facebookvæg, og det førte til over 1100 kommentarer. Formanden for Danmarks Lærerforening Anders Bondo førte heftig debat med journalister og politikere på Twitter. Politisk debat har fået en virtuel debatsal, og det stiller nye krav til aktørerne.

"Folkeskoledebatten er et godt eksempel på, hvordan politikere og meningsdannere offensivt bruger sociale medier. Udviklingen går rigtig stærkt, og vil de kommende år blive en større del af den politiske debat og valgkamp. De politikere, der har forstået det, vil have et klart forspring, når kommunal- og regional-valgkampene begynder i efteråret," siger Nick Allentoft, direktør for Mediehuset Denoffentlige.dk

Lokal- og regionalmedierne er i denne tid ved at forberede deres dækning af KV/RV2013, og sociale medier indgår helt naturligt i planlægningen. Derfor vil de landsdækkende tendenser smitte af lokalt, men sociale medier vil også præge de lokale valgkampe af helt praktiske årsager. Først og fremmest, fordi det er meget effektive muligheder for eksponering og dernæst, fordi det er en billig mulighed for at ramme mange vælgere med sine budskaber. Det vil ændre de lokale valgkampe til efteråret markant.

"En samtale med en vælger i en gadedør eller foran supermarkedet giver potentielt én stemme, men en lignende samtale på et socialt medie multiplicerer potentialet for stemmer, hvis politikeren bruger det rigtigt og effektivt. Mødet med vælgerne får med andre ord en ny dimension, og vil på mange måder direkte udfordre mødet med vælgere på gaden, i døren eller til vælgermødet," siger Nick Allentoft.

Ministre er private på deres Facebook-side - men agerer som ministre

DenOffentlige.dk har fået aktindsigt i de retningslinjer, der gælder for ministres brug af Facebook i dag. Statsministeriet oplyser således, at der skal udarbejdes retningslinjer for, hvad de enkelte ministre bør anføre på deres private, partipolitiske Facebook-profiler for at vise i hvilken egenskab profilen bliver anvendt. Ministeriet anbefaler, at ministrene anfører, at ”denne profil fører jeg ikke som minister”.

Denne type angivelser anvendes også af Christine Antorini og Margrethe Vestager på deres Facebook profiler, hvor de som ministre kritiserede lærerforeningen. Spørgsmålet er derfor, om man kan skelne mellem en kommentar på Facebook, hvor titusindvis af danskere følger profilerne, og ministerindlæg i mindre fagblade og medier, som bliver læst af færre.

"Eksemplet viser, at den politiske debat på sociale medier udfordrer den medievirkelighed, som vi kender, for journalister, politikere og vælgere. Det vil træde endnu tydeligere frem, når kommuner og regioner til efteråret går i valgkamp, og derfor må også lokale politikere begynde at tage sociale medier alvorligt. Det kan kort sagt koste taburetten," siger Nick Allentoft.

Journalisternes nye veje til historier
Selvom kun få danskere brugere Twitter er mediet i løbet af det seneste års tid blevet dagsordensættende for journalisternes søgning efter historier. Research foregår åbent, kritik og debat sker direkte mellem både journalister og politikere, og alle kan blande sig. Twitter sætter med andre ord helt nye rammer for den politiske debat, hvor der dagligt føres en faktakamp mellem journalister, politikere, meningsdannere og almindelige borgere. Benjamin Rud Elberth er tidligere digital chef for Socialdemokraterne, og interesserer sig meget for hvordan pressens historier bliver skabt.

"Det er en fuldkommen ”game changer” i dansk politik, at den klassiske interviewform nu bliver åbnet op på et medie, hvor den journalistiske historie bliver formet i en helt anden åbenhed," siger Benjamin Rud Elberth, og peger på, at udviklingen kan bruges positivt af politikere og meningsdannere. Det forudsætter dog, at man ved, hvordan man driver digital kommunikation.

"Når politikere og deres kampagnefolk giver journalister stof og diskuterer fakta direkte på nye medier og igennem platforme uden filter, giver det både nye muligheder for aktørerne og stiller krav til, at de kan bruge medierne rigtigt," siger Benjamin Rud Elberth, der er tidligere digital chef for Socialdemokraterne og nu digital chef i Hou Media.

(Opdateret 18. marts 2013)

Emneord: KV13, RV13, Sociale medier, Twitter, Facebook, Debat, Medier, Kommunalvalg, Lokalpolitik
DenOffentlige.dk på DenOffentlige.dk Bliv medlem af DenOffentlige og vær med til at skabe debatten, dele viden og fremme en god udvikling i samfundet....
Aktivitet: Artikler: 1359 | Events: 31 | Kompetenceområder: 5

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også