Bedre information skal bremse ventetid i akutmodtagelser

Patienter på akutmodtagelserne er gennemgående tilfredse med hjælpen, de får, men mere kritiske, når det gælder informationen om, hvornår det er deres tur. Regionerne vil derfor give klar besked om, hvornår man kan komme til, og forkorte ventetiden

En akutmodtagelse kan være et hektisk sted. Der kan hele tiden komme patienter ind, der har behov for at blive tilset med det samme. Og derfor kan mange patienter, der ikke fejler noget alvorligt i dag opleve at vente længe. Nu vil regionerne lave selvstændige spor for patienter med mindre skader og ufarlige lidelser, så disse patienter ikke ryger bagom i køen, hver gang der kommer en alvorlig syg eller tilskadekommen patient ind. Samtidig vil regionerne sørge for, at alle patienter løbende får at vide, hvor længe de skal vente.
 
- I dag kommer du til med det samme, hvis du fejler noget livstruende. Sådan skal det også være i fremtiden. Men vi skal også have styr på ventetiden for de patienter, der ikke fejler noget farligt. Og alle skal have klar besked om, hvornår de kan forvente at komme til, siger Ulla Astman, næstformand for Danske Regioner.

Danske Regioner

Regionernes fælles organisation deler viden på DenOffentlige. På den måde får du flere nuancer i debatten om regionerne og sundhedsvæsnet.

Læs mere om Danske Regioner her.

Otte ud af ti patienter i akutmodtagelsernes venteværelser oplever ikke at få ordentlig besked om, hvornår de kan forvente at blive undersøgt eller tilstrækkelig information om udviklingen i ventetid, viser den landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser.

- Vi skal udvise mere respekt for borgerens tid. Vi kan ikke byde patienterne, at de sidder med et sygt barn eller en arm, der måske er brækket og ikke kan gå på toilettet, fordi de er bange for at blive overset eller glemt, understreger Ulla Astman.
 
Patienter skal i fremtiden have let og overskuelig information om deres ventetid via app’en ”Min Sundhed”, som regionerne vil udvikle. Samtidig vil regionerne indføre ét landsdækkende servicemål for ventetiden i akutmodtagelserne. Det er to af de 24 indsatser i regionernes plan for at udvikle den akutte indsats.
 
24 initiativer
Indsatsen er én af i alt 24 initiativer på akutområdet, som Danske Regioner nu lancerer med udspillet, ”Når du har brug for os”.
Målet er at forbedre indsatsen overfor akutte patienter i hele landet. 
 
Andre initiativer i udspillet gælder:
  • nem adgang til bl.a. det akutte sundhedsvæsen via ét fælles nummer, 113
  • en ny app -bl.a. til video-konsulatationer, sundhedsoverblik og -kontakt
  • styrket samarbejde med kommunerne.

Læs mere:

Når du har brug for os - regionernes akutudspil (pdf)

Emneord: Danske Regioner, 311018, Akutmodtagelser, Akutberedskab, Ventetider
Danske Regioner på DenOffentlige.dk Danske Regioner er interesse- og arbejdsgiverorganisation for de fem danske regioner...
Aktivitet: Artikler: 21 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også