I dag har biler langt flere funktioner, end de havde i gamle dag.
Dog er det ikke dem alle, der er lige populære, og især start/stop-knappen har ikke mange fans.
Faktisk har den været genstand for så meget kritik, at USA’s miljømyndigheder under Trump-administration nu presser bilproducenterne til helt at droppe funktionen.
Det skriver det svenske bilmedie Carup.
“Alle hader den, så vi fixer det,” lyder det kort og kontant fra Lee Zeldin, chef for Environmental Protection Agency (EPA).
Start/stop-systemet, der blev introduceret af Toyota allerede i 1970, har ellers fået masser af ros for at mindske både brændstofforbrug og udledning.
Ifølge Battery Council International kan funktionen spare verden for næsten 10 millioner tons CO₂ om året fra 2023.
Det er ikke småting.
Men inde i det ovale kontor er tålmodigheden med knappen sluppet op.
På platformen X (det, der engang hed Twitter), gik Lee Zeldin i rette med systemet:
“Start/stop-teknologi: hvor din bil ‘dør’ ved hvert rødt lys, bare for at bilfirmaer kan vinde et klima-deltagerdiplom. Alle hader det, så vi retter op.”
Nye tider for bilindustrien
EPA har hidtil anbefalet bilproducenter at bruge teknologien, men Zeldin og co. vil nu trække i håndbremsen for den grønne bølge.
Trump-lejren har generelt været ivrige efter at fjerne eksisterende reguleringer, og præsidenten selv har indført en regel om, at der skal afskaffes ti regler, hver gang en ny kommer til.
Det stopper ikke ved knappen.
Zeldin har også været ude med riven over for Californien, som ønsker at forbyde benzin- og dieselbiler i fremtiden.