Det er ikke nogen hemmelighed, at der findes bilmodeller, der er bedre og mere robust bygget end andre.
Nu har den store europæiske bilplatform Carvago kommet ud med en dugfrisk liste over modeller, de har fjernet fra deres udbud - og det er ikke gået stille for sig.
Med afsæt i tekniske data, kundeklager og egne ekspertvurderinger har virksomheden fjernet næsten 25.000 biler fra deres udbud.
Her er ikke kun tale om gamle benzinslugere – selv topmoderne elbiler og luksusmærker som Porsche og Jaguar er blevet dømt ude.
Listen er alt andet end tilfældig.
Biler med markant forhøjet risiko for tekniske defekter eller uforudsigelige driftsomkostninger er systematisk blevet sorteret fra.
Eksemplerne tæller alt fra Ford Focus III 1.5 EcoBoost og Hyundai Tucson til BMW 330e og Audi e-tron. Selv Porsche Taycan – elbilernes svar på Formel 1 – er kommet i bad standing.
Blandt de uheldige trends finder man blandt andet motorfejl, der ikke kan repareres uden at skifte hele gearkassen, batterier med eksplosiv attitude og problemprægede partikelfiltre.
Volkswagen-gruppen har fået hug for de gamle EA111-benzinmotorer, der blandt andet findes i VW Golf, Polo, Touran og passat samt flere modeller fra både Seat, Skoda og Audi.
Det samme gælder Stellantis’ 1.2 og 1.6 liters maskiner. BMWs dieselmotorer af typen N47 er også røget i skammekrogen på grund af deres notoriske problemer med knastkæden.
Især brugere, der ikke kører langt dagligt, er i risikozonen.
Elbiler som Jaguar I-Pace og Opel Ampera døjer med batterier, der enten mister rækkevidde eller risikerer overophedning, mens Volvo V60 T4 kæmper med revnede topstykker og kølervæske, der tager omveje ind i forbrændingskammeret.
Det hele lyder som skræmmelæsning, men listen har et klart formål: At advare brugerne. For selvom bilerne ofte stadig er til salg på tværs af Europa, kan reparationerne løbe op i svimlende beløb – Carvago estimerer op mod én milliard euro i potentielle tab, hvis blot halvdelen af de risikofyldte biler bryder sammen.
Måske det alligevel ikke er så tosset at tage cyklen en gang imellem.