Hvis Jaguar var en mand i fyrrerne, ville han nok sige, at han "holder en tænkepause" og "arbejder på sig selv".
For det britiske bilmærke er i øjeblikket helt ude af produktion – showroomene står tomme, og nye modeller lader vente på sig. Det lyder som begyndelsen på enden. Men det er det ikke.
Tværtimod har Jaguar netop lagt et regnskabsår bag sig med et overskud på 3,3 milliarder euro.
Det skriver Topgear.
Ikke just Ferrari-penge, men i bilindustrien – hvor mange mærker kæmper med røde tal – er det bestemt godkendt.
Og hvordan hænger det så sammen med, at Jaguar knap nok sælger biler for tiden?
Her er hemmeligheden: Jaguar er ikke alene. Mærket er en del af Jaguar Land Rover, som ligger under indiske Tata. Og mens Jaguaren tager en velfortjent lur, buldrer Land Rover videre med salgstal, der kan få konkurrenterne til at ryste i stålbælterne.
Land Rover trækker læsset
Land Rover solgte hele 115.404 eksemplarer af Defenderen alene fra marts 2024 til marts 2025 – en model, der stort set ikke er blevet ændret siden 2019.
Det ser kunderne ud til at være helt ligeglade med. Foruden Defenderen blev der også langet 79.862 Range Rover Sport og 77.000 ’rigtige’ Range Rovere over disken.
I samme periode solgte Jaguar beskedne 26.862 biler. Halvdelen af dem var F-Pace, mens resten var opfej fra lageret: XF, XE, E-Pace, I-Pace og F-Type. Har du en Jaguar med førstegangsregistrering i 2025, kan du roligt føle dig som en sjældenhed.
Fremtiden hedder Type 00
Men det her er ikke en afsked – det er optakten. Jaguar forbereder sig nemlig på et comeback med Type 00, en elektrisk GT, der skal tage kampen op med Bentley på luksus, stil og pris.
Salget bliver næppe enormt, men prisen per bil skal gøre forskellen. Høj margin, lav volumen – en strategi lige til luksusmanualen.
Så jo, Jaguar er midlertidigt væk fra rampelyset. Men under overfladen arbejder katten på sit næste spring.