Mange bilejere har oplevet, at deres bil pludselig ikke trækker som den tidligere har gjort.
Typisk går tankerne mod motoren, brændstof eller tændrør.
Men den erfarne spanske topmekaniker Ángel Gaitán peger et helt andet sted hen i en af sine videoer på youtube: EGR-ventilen, et lille stykke avanceret VVS-arbejde, der kan gøre selv den mest trofaste diesel til en søvnig snegl.
Det skriver MundoDeportivo.
"Dette er en EGR-ventil, hvilket er et stort besvær. Vi skal tale om, hvad kulstofophobning er, og hvordan man løser det, fordi problemet med EGR er kulstofophobning.," forklarer Gaitán, mens han løfter en sodsværtet metalklump op foran kameraet. Ventilen sender udstødningsgasser tilbage i motoren, før de når katalysatoren.
Ideen er grøn, men resultatet kan være sort, hvis man spørger mekanikeren.
"Tidligere kørte biler direkte ud på gaden, når de udledte forurenende gasser. Nu, før de passerer gennem gaden, og selv før de passerer gennem behandlingssystemer som et partikelfilter eller en katalysator, vender de tilbage til motoren og kører ind igen. Men der har vi et problem: de gasser, der allerede er blevet forbrændt én gang, har ingen ilt," advarer mekanikeren.
Dermed bliver forbrændingen magrere, og motoren mister sit vante punch. Kunderne ruller ind på værkstedet og fortæller, at bilen hopper som en kænguru på kolde morgener: ikke ligefrem drømmestarten på mandagens pendlertur.
Forklaringen? Kulstof.
Sodpartikler klistrer sig til ventilens spjæld, som var det smeltet lakrids på en sommerdag.
"Din bil forbrænder dårligt, din bil har mindre kraft, fordi vi putter mindre luft i den. Fordi indsugningskanalen bliver smallere. Hvis det er kolesterol i mennesker, er det det i biler. Og i diesel er det meget mere alvorligt end i benzin. Dette er kræftsvulsten i dieselbiler på grund af de nye forureningsbekæmpelsessystemer," fortæller mekanikeren.
Dieselmotorens høje sodproduktion gør nemlig problemet endnu mere dramatisk end på benzinsiden.
Resultatet er et ’slapt’ køretøj, der husker dig på problemerne hver gang du skal over den famøse bakke til garagepladsen. Vil man slippe for problemer og langsom acceleration, foreslår Gaitán en grundig rens eller udskiftning af EGR-ventilen, inden kulstoffet får lov at bygge sit helt eget parcelhus i motoren.