Endnu et land ser ind i at hæve fartgrænserne.
Lige nu læser andre
Det er ikke længe siden Tjekkiet overraskede mange rundt om i Europa med at melde ud, at de ville igangsætte et forsøg med en fartgrænse på 150 km/t under ideele forhold.
Nu hopper endnu et land med på bølgen.
Der er tale om Ungarn, der vil se ind i mulighederne for at hæve grænserne fra 130 km/t til 150.
Det beretter bilmediet Razaoautomovel.
Den ungarske transportminister János Lázár har fortalt, at virkeligheden på vejene i øjeblikket ikke afspejler loven.
Læs også
Ifølge ham kører mange bilister mellem 140 og 150 km/t, og spørgsmålet er derfor, om lovgivningen bør passe med det, der reelt foregår.
Regeringen vil nu gennemføre en landsdækkende høring som led i en større revision af færdselsloven. Her skal borgerne blandt andet tage stilling til, om visse motorvejsstrækninger skal have højere hastighedsgrænser, hvilket eksperter vurderer som teknisk muligt.
Der ses ikke kun på personbiler. Også busser og tunge lastbiler kan få lov til at køre hurtigere. For lastbiler kan grænsen stige fra 80 til 90 km/t, mens busser eventuelt må køre 110 i stedet for 100 km/t.
János Lázár siger, at lavere hastigheder i byer og højere på motorveje kan skabe bedre balance mellem sikkerhed og fremkommelighed.
Han understreger dog, at en ændring kun bliver aktuel, hvis befolkningen bakker op.
Læs også
Den nye lov skal lægge sig tættere op ad europæiske standarder uden at kopiere den tjekkiske eller tyske model fuldstændigt.
I Tyskland fungerer flere motorveje uden fast fartgrænse, hvor ansvarlighed forventes af bilisterne. Ifølge Lázár er Ungarn dog ikke klar til den tilgang, hverken kulturelt eller teknisk.
Hastighed spiller en rolle i omkring en tredjedel af landets alvorlige trafikulykker, selv om manglende vigepligt fortsat er den største årsag.
Det bliver spændende at følge udviklingen i Ungarn og se, om endnu et land sætter fartgrænserne over de 130 km/t, som er normen på tværs af kontinentet.