Man kan vist godt kalde Norge elbilernes mekka.
I dag er 97 procent af alle nye biler i landet elektriske. Men nu kommer nordmændene selv med en ret opsigtsvækkende besked.
Ifølge det norske medie Teksiden udvikler elbiler sig i så hastigt et tempo, at en spritny elbil i dag kan være lige så forældet som en udgået iPhone om bare fem år.
Det gælder både batteri, software, opladning og rækkevidde. Alt sammen noget, der kan få selv passionerede elbilsejere til at kigge nervøst på deres bilnøgler.
"Sandheden er, at ingen vil købe den elbil, du har i dag, om fem år," lyder det kontant fra redaktionen på Teksiden.
For det første: batteriet.
De fleste producenter lover mellem fem og otte års garanti, men et batteri ældes uundgåeligt. Når garantien er udløbet, kan udskiftning koste mere end bilens restværdi – især hvis modellen er udgået.
Dernæst kommer opladning. En bil, der lader med 50 kW, var ret godt med i 2017. I dag er 150-200 kW standard, og i 2030? Kinesiske producenter har allerede sat 1.000 kW-ladere i drift. Gamle elbiler kommer til at ligne teknologiske snegle.
Softwaren er heller ikke til at stole på. Når en model går ud af produktion, stopper opdateringerne ofte – og så sidder man der med en bil, der føles lige så moderne som Windows Vista.
Og så er der rækkevidden.
En bil med 300-400 km på fuldt batteri virker i dag helt fornuftig. Men i 2030 vil det kunne føles som dengang, hvor en Nissan Leaf knap kunne klare en tur til Brugsen uden at få rækkeviddeangst.
Selv elbilernes indmad kan give bøvl. Mange rapporter peger på slidte motorer, defekte batterikontakter og ustabile konvertere i modeller fra 2017-2020 – problemer, som ofte først viser sig, når garantien er væk og værkstedsregningen står for døren.
Så selvom elbiler er fremtiden, lurer bagsiden af batteriet: hurtig teknologisk forældelse, faldende brugtværdi og en levetid, der ikke matcher deres fossile forgængere.
Paradoksalt nok er det netop elbils-nationen Norge, der slår alarm.