Det blev en dyr lærestreg for isproducenten.
Lige nu læser andre
Det skabte et større ramaskrig, da Hjem-is pludselig skulle blive til Fråst.
Det endte da også som et fejlslagent forsøg på at forny et velkendt brand, og nu fortæller Mejerigaarden i Thisted, at det blev en dyr lærestreg for producenten.
Da isproducenten i 2023 besluttede at relancere de ikoniske Hjem-Is-biler under navnet Fråst og samtidig ændrede varesortimentet, reagerede danskerne med lunkent engagement – og det resulterede i et faldende salg.
Derfor gik der heller ikke lang tid, før en omfattende tilbagerulning blev gennemført, og det har sat sine spor i regnskabet for 2024.
Læs også
Sådan skriver Ekstra Bladet.
Resultatet var en omfattende tilbagerulning, som nu trækker dybe spor i regnskabet for 2024.
Virksomheden lander et underskud på 47,6 millioner kroner efter skat, hvilket i høj grad skyldes det fejlslagne Fråst-projekt.
“2024 var et oprydningsår efter Fråst-projektet,” udtaler administrerende direktør, Kirsten Ægidius, til Nordjyske, som også påpeger, at der er tale om ‘dyre lærepenge’.
Udover at logoer skulle ændres på alt fra isbiler til hjemmeside, havde Mejerigaarden også fået specialudviklet et it-system til 15 millioner kroner, som de blev nødt til at afskrive.
Trods tilbageslaget og generelt stigende råvarepriser er der forsigtig optimisme at spore. Direktøren forventer nemlig, at selskabet igen kan lande et nulresultat i 2025.
Mejerigaarden, der har produktion og hovedkontor i Thisted, omsatte i 2024 for 531 millioner kroner, hvilket er omtrent det samme som året før.
Udover Hjem-Is står virksomheden også bag mærker som Premier Is, Underground og Polar Is.