Sommerdrømmen om sol, strand og fri køreglæde kan pludselig få en højere fart – men kun hvis du er en del af en særlig klub.
Hvis du på din næste biltur gennem Spanien skulle få øje på en bil, der zipp'er forbi i 150 km/t, er det ikke nødvendigvis en tilfældighed, at politiet lader være at stoppe den.
Det er nemlig et særligt system, der gør det muligt for visse køretøjer at køre hurtigere end den normale grænse på 120 km/t.
Ifølge information fra hjemmesider som El Motor og El Confidencial kan producenter og forskere ansøge om en særlig tilladelse – men den er ikke for den almindelige feriegæster, der drømmer om at forkorte rejsen til for eksempel Costa del Sol.
De udvalgte testkøretøjer er let genkendelige med et ‘FN’-mærke på bagsiden – en forkortelse for fabricante de vehículos – som sikrer, at det kun er køretøjer på et specifikt testformål, der er berettiget til den højere hastighed.
Generaldirektoratet for Transport (DGT) har endda måtte præcisere reglerne på ny, fordi nyhederne om den særlige hastighed spredes som varmt brød på spanske sider.
Det er en påmindelse om, at du ikke skal lade dig narre af de lynhurtige biler, men fortsat følge din kørelærers gode råd – farten er trods alt kun lovlig for dem med testaktiviteter på programmet.
Historien stopper dog ikke ved den spanske motorvej.
I Tjekkiet er lovgivningen ændret, så motorvejernes maksimale hastighed nu også er 150 km/t – selv om de rigtige skilte endnu mangler at dække området.
I Italien har man længe drømt om den samme hastighedsrekord på motorvejene – en lov om 150 km/t blev faktisk vedtaget for over et årti siden for motorveje med et særligt sporarrangement.
Men indtil nu har man endnu ikke set, at den højere grænse blev implementeret. Det bliver spændende at se, om italienske motorveje en dag kan leve op til ambitionsniveauet, men indtil da må vi nøjes med at beundre dem på afstand - og drage mod Tyskland, hvis vi vil køre stærkt.